Collectief in vakmanschap, beter thuis in afstandsonderwijs
Wereldoriëntatie, vragen stellen en verbanden leggen
Welke vragen kan je stellen, welke modellen kan je gebruiken voor de samenhang en hoe kan je zaakvakken aan elkaar koppelen.
Andre Gilara
Andre Gilara is al meer dan 30 jaar montessorileerkracht en geeft les aan groep 6, 7 en 8 op de Anninksschool in Hengelo. Zijn specialisatie is kosmische educatie (onderwijs in samenhang). Zijn streven is een integratie tussen de kernvakken en zaakvakken. Daarvoor gebruikt hij zijn Yurlspagina’s. In 2020 is Andre ambassadeur van de bibliotheek Hengelo. Hij heeft ook de basis gelegd voor de begrijpendlezenmethode ‘Overal Tekst’ en is een voorstander van het concept ‘de bieb op school’.
Meer informatie
Onderzoeksvragen stellen
http://www.mijneigenproject.nl/denkvragen-stellen.html
https://www.nieuwsindeklas.nl/lesmateriaal/lessuggestie/5-w-vragen-en-1-h-vraag/
https://www.onderwijsmaakjesamen.nl/uploads/2018/01/Blooms-Taxonomy-v1.pdf
Grej of the day
https://grejoftheday.nl/onderzoek-biedt-ondersteuning-voor-grej-of-the-day/
http://learninglab.psych.purdue.edu/downloads/2006_Roediger_Karpicke_PsychSci.pdf
Theorie
Conceptmapping, dualcoding en meer leertips
https://leer.tips/tip/leer-leerlingen-te-schematiseren/
https://leer.tips/tip/dual-coding/
https://leer.tips/tip/ga-actief-aan-de-slag-met-leerstof/
https://leer.tips/tip/maak-schemas-van-je-leerstof/
https://leer.tips/tip/maak-ezelsbruggetjes/
https://leer.tips/tip/zo-schrijf-je-een-samenvatting/
Leesbevordering
https://kinderboekenweek.nl/kinderjury
Wat is kosmische educatie?
http://www.kosmisch-concreet.nl
https://onderwijsinsamenhang.blogspot.com
https://school.bighistoryproject.com/bhplive#
Yurls-pagina’s geschiedenis/aardrijkskunde
https://onderwijsinsamenhang.yurls.net/nl/page/1001963#boxes-container
https://onderwijsinsamenhang.yurls.net/nl/page/1104260#boxes-container
Vogels vergelijken
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids
Canon
Werkblad Willem van Oranje https://www.entoen.nu/doc/Werkbladen_Vensterplaten/Werkblad_Willem_van_Oranje.pdf
Docentenhandleiding Willem van Oranje
https://www.entoen.nu/doc/Handleidingen_Vensterplaten/Handleiding_Willem_van_Oranje.pdf
Topografie oefenen
https://www.topo-basis.nl/index.html
Bouw je eigen land
Vandenbroucke, Pieter ISBN 9789492616197
https://boekenopschool.nbdbiblion.nl/aanbod/bouw-je-eigen-land
Natuur
https://www.universiteitleiden.nl/nieuws/2019/09/nederlandse-jeugd-kent-weinig-diersoorten
https://www.freekvonk.nl/meesterfreek/
YouTube-kanaal van meester Freek
https://www.youtube.com/channel/UCkH3AsxZuMMWeySCcFSiB8w
Download diereninformatiekaarten
Raakvlakken Curriculum.nu
Mens en natuur
MN10.1 – Heelal en tijd – Primair Onderwijs (Planeten)
Kinderen leren over verschillen tussen planeten in ons zonnestelsel (te denken valt aan zwaartekracht, temperatuur, dampkring).
MN03.1 – Onderzoeken (Onderzoeksvragen en Taxonomie van Bloom)
Kinderen leren vragen te stellen vanuit verwondering en systematisch naar antwoorden op deze vragen te zoeken.
Kinderen leren onderscheid te maken tussen een alledaagse vraag en een onderzoeksvraag.
MN04.4 – Relaties en verbanden (Op zoek naar samenhang)
(gevolg – oorzaak)
Kinderen leren
- zich af te vragen wat de oorzaak of oorzaken van een gebeurtenis is/zijn en zich af te vragen of deze gebeurtenis zelf weer
- de oorzaak is van een nieuwe gebeurtenis.
- verbanden te leggen tussen verschillende waarneembare en niet-waarneembare gevolgen en oorzaken.
- aan de hand van bewijzen hun eigen ideeën over oorzaak-gevolg relaties te ondersteunen of te weerleggen.
Nederlands
NL7.1 – Leesmotivatie en literaire competentie (Gebruik van de bieb op school/leesbevordering)
Kinderen ontwikkelen hun literaire competentie en werken aan hun leesmotivatie. Ze maken kennis met een breed aanbod aan literaire teksten, leren leesgesprekken voeren en zelf teksten te creëren.
Mens en maatschappij
MM02.1 – Tijd en chronologie (10 tijdvakken)
Kinderen ontwikkelen een historisch referentiekader (tijdsindeling en oriëntatiekennis), waarmee ze kennis over eenvoudige historische gebeurtenissen in een historische context kunnen plaatsen.
MM01.1 – Plaats en ruimte (100 plaatsen Nederland, Europa, de wereld)
Kinderen leren plaatsen/gebieden lokaliseren aan de hand van geografische aanduidingen
(zoals windrichtingen, evenaar, halfrond) en in termen van afstand en “in de buurt van”;
Reacties zijn gesloten.