Collectief in vakmanschap, beter thuis in afstandsonderwijs

Haal het maximale uit je onderwijstijd

In deze video gaat Wilfred Rubens in op de vraag hoe je blended learning kunt inzetten om het maximale uit je onderwijstijd te halen nu leerlingen om en om onderwijs krijgen.

Wilfred Rubens

Wilfred Rubens (1964) houdt zich bijna vijfentwintig jaar bezig met de vraag hoe je leren, opleiden en onderwijs kunt versterken met behulp van ICT. Hij werkt als zelfstandig en onafhankelijk adviseur, projectleider en docent. Daarnaast is hij verbonden aan de Open Universiteit. Wilfred blogt ook over blended learning en e-learning. Meer informatie? https://www.te-learning.nl/blog/persoonlijk/

Meer informatie

Wijze lessen. Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek versterkt met behulp van leertechnologie

In 2019 is “Wijze lessen. Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek” verschenen. In deze publicatie gaan de auteurs Tim Surma, Kristel Vanhoyweghen, Dominique Sluijsmans, Gino Kamp, Daniel Muijs en Paul A. Kirschner in op hoe je aan de hand van twaalf ‘evidence-informed’ instructieprincipes op een effectieve manier les kunt geven. In dit boek blijft de relatie met leertechnologie onderbelicht. Leertechnologie kan deze bouwstenen namelijk verder versterken. Daarom heb ik twaalf blogposts geschreven waarin ik per bouwsteen aangeef hoe je leertechnologie kunt gebruiken om de betreffende bouwsteen te faciliteren en te versterken: https://www.te-learning.nl/blog/wijze-lessen-twaalf-bouwstenen-voor-effectieve-didactiek-versterkt-met-behulp-van-leertechnologie/

Stappenplan voor het ontwerpen en ontwikkelen van blended of volledig online leren: https://www.te-learning.nl/blog/stappenplan-technology-enhanced-learning-ontwikkelen/

Over de effectiviteit van blended learning: https://www.te-learning.nl/blog/over-de-effectiviteit-van-blended-learning/

Weten wat werkt over blended leren: https://www.kennisnet.nl/app/uploads/kennisnet/dienst/weten_wat_werkt-kaarten/Weten-wat-werkt-kaarten-voor-vo-en-mbo-totaalbestand.pdf