Collectief in vakmanschap, beter thuis in afstandsonderwijs

Corona, stress en leren

Kinderen die in onveilige, stressvolle omstandigheden thuis zitten, hebben het nog lastiger dan andere kinderen uit je klas. Ik vertel je iets over de invloed van stress op het leren en geef je 5 tips om deze kinderen te ondersteunen op afstand.

Anton Horeweg

Anton Horeweg is gedragsspecialist (M SEN) en vijfendertig jaar leraar in het basisonderwijs. Hij is auteur van diverse onderwijsboeken, waaronder Gedragsproblemen in de klas in het basisonderwijs en gedragsproblemen in de klas in het voortgezet onderwijs.

Zijn boeken zijn verplicht bij een groot aantal opleidingen.

In 2017 kwam Wat stuitert daar door je klas? uit. In 2018 verscheen De traumasensitieve school. Ook is hij auteur van de website www.gedragsproblemenindeklas.nl.

Anton Horeweg heeft zitting in Expertteams Project Leer-Kracht: (NCOJ) en KC-KJP), werkt mee aan Academische Werkplaats ADHD en druk gedrag, is opleider bij het NCOJ, instituutsopleider bij inHolland en is veelgevraagd spreker op scholen en congressen.

Meer informatie

Uitgebreide informatie is te vinden in dit document.

  • Voor meer informatie:
    • Extra ondersteuning voor kwetsbare leerlingen: https://bit.ly/2UKumtS
    • Hey Sigmund. Where the Science of Psychology Meets the Art of Being Human. https://www.heysigmund.com/
  • Voor de kinderen:
    • kindertelefoon.nl (anoniem) bellen, chatten (kinderen, jongeren)
    • Uitleg kindertelefoon op YouTube https://youtu.be/XPTjbIKNc1M
    • jouwggd.nl (anoniem) voor bellen, chatten, informatie (jongeren).
    • deluisterlijn.nl bellen, chatten,(ouders)
    • https://bit.ly/2xSxF9s
  • Voor ouders en leerkrachten: https://bit.ly/2x6A3JL

Bronnen:

  • Ajrovic, S. (2020). Feiten voor bij het Skypen. Kansenongelijkheid kan toenemen door thuisonderwijs. Volkskrant, 27 maart 2020. https://bit.ly/2yyqzHu
  • Bouma, R. Gymganzenbord. Te downloaden via https://bit.ly/2xSwXsO
  • Dekker, M. (2020). Welke kinderen zijn thuis onveilig. Augeo magazine, 27 maart 2020.
  • Horeweg, A. (2018). De traumasensitieve school. Anders kijken naar gedragsproblemen in de klas.
  • Leemans, L. (2020). Welbevinden in coronatijd: hoe voelen je leerlingen zich? Vragenlijst welbevinden: https://bit.ly/2wj4OuH
  • Oostveen, M. (2020). De Kindertelefoon hoort veel kinderen al vastlopen. Volkskrant, 24 maart 2020. https://bit.ly/2ULg0td
  • van Overveld, K. (2020). Aandacht voor sociaal emotioneel leren op afstand. https://bit.ly/2Xfxek3
  • Van Put, A. (2020). Zorgen over niveauverschil thuislerende kinderen: ‘Verschillen straks groot.’ NOS, 30 maart 2020. https://bit.ly/39NciDC
  • Young, K.(2020). Vragenlijst. ‘What to Say to Help Kids Feel Calm When the World Feels Fragile.’ https://bit.ly/2wY92Z7