Actueel

Lees hier al het nieuws en houd jezelf op de hoogte.

Het Lerarencollectief over… Masterplan basisvaardigheden

Denk mee over onderwijsthema’s po+vo

Wat zijn in jouw dagelijks werk als onderwijsprofessional belangrijke thema’s? Voor welke onderwerpen in de klas en op school zie je graag praktische aanbevelingen, gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek? Het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) zoekt onderwijsprofessionals (po/vo) die willen meedenken over thema’s voor de ontwikkeling van nieuwe leidraden. In deze leidraden worden kennis en inzichten uit […]

Denk je ook mee met Groeikracht?

Met Groeikracht willen we bottom-up een verbeter- en onderzoekscultuur in scholen tot stand brengen. We starten met een verbeterdoel vanuit het team, zodat dit goed aansluit bij de specifieke schoolsituatie. Om een goede invulling te geven aan de begeleiding en de werkvormen die we binnen Groeikracht willen gebruiken, zoeken we een aantal leraren en schoolleiders […]

Podcast: ‘Minder uren, betere lessen?’

Wat kan het creëren van meer (gezamenlijke) ontwikkeltijd voor leraren opleveren? Kan dat leiden tot betere lessen, minder isolement, meer verbinding met wetenschappelijke inzichten en professionalisering? Voorzitter Sharon Martens en Kwartiermaker VO Harm Tiggelaar spraken hierover in de podcastserie ‘Minder uren, betere lessen?’ Ze deelden hun eigen ervaringen, jullie ervaringen na onze enquête en stelden […]

Lerarencollectief stapt uit overleg Passend Onderwijs

Afgelopen week kwam in het nieuws de volgende kop veelvuldig naar voren: ‘AOb stapt uit overleg Passend Onderwijs met ministerie’. Niet alleen de AOb stapte uit dit overleg, maar ook het Lerarencollectief. In november 2020 heeft het Lerarencollectief een Position Paper naar de onderwijswoordvoerders van de Tweede Kamer verstuurd. Deze Position Paper is besproken in […]

Dien je artikel in bij TOPS

Heb je een onwijs goede masterscriptie geschreven over je onderwijsonderzoek waar de praktijk echt iets aan heeft gehad? Of heb je net een lijvig onderzoeksrapport opgeleverd en je zou dit graag eens willen omzetten naar een goed leesbaar stuk voor een bredere doelgroep? Doe je praktijkgericht onderzoek en wil je je puik werk eens echt […]

Nieuwsbrief

Twitter feed

Een centraal onderdeel van effectief lesgeven is dat leerlingen kennis en begrip van concepten en processen opdoen, zodat zij ze kunnen toepassen in allerlei situaties. Uitleggen en voordoen zijn cruciale elementen in het handelingsrepertoire van leraren.

LEESINSTRUCTIES VOOR COMPLEXE TEKSTEN
Wat leerlingen leren, wordt in wezen bepaald door hun leesvaardigheid. Omdat leesvaardigheid de leerstof ontsluit, is het essentieel om het onderwijs te richten op het succesvol lezen van complexe teksten, van natuurkundeboeken Basisonderwijs

Vergroot of beperkt het Masterplan Basisvaardigheden nu juist de professionele ruimte van de leraar?
https://onderwijscommunity.nl/artikelen/het-lerarencollectief-over-masterplan-basisvaardigheden/
90% Van de docenten is nog niet goed geïnformeerd over de inhoud. Het Lerarencollectief zet vol in op meer professionele ruimte.