Kansrijk adviseren

Schooladviezen

Er is de laatste tijd veel over gezegd en geschreven. Ook in de veelbesproken tv-serie ‘Klassen!’ was het een veelgehoord onderwerp. Het leek alsof leerlingen het over niets anders konden hebben; De schooladviezen. Na de uitzendingen kwam veelvuldig de vraag voorbij of wij als onderwijsprofessionals wel de juiste adviezen geven.

Pijnlijk.

Als ik die vraag hoor wil ik hem in eerste instantie zo snel mogelijk wegduwen. Maar ga dan bij mezelf na: Waar komt dit gevoel eigenlijk vandaan? Moet ik als professional niet juíst naar mijn eigen handelen blijven kijken?

Natuurlijk wil ik, net als mijn collega leraren, intern begeleiders en schoolleiders, het beste advies geven. Maar doe ik dat? Kan ik dat controleren? En kan dat écht niet beter?

Het is goed om af en toe kritisch te kijken naar beslissingen die wij nemen. Leraren nemen soms (onbewust) factoren mee in de adviezen die wij niet mee zouden moeten nemen. We zijn immers net mensen. Zo kijken wij naar individuele of gezinskenmerken die bevorderlijk of juist belemmerend zijn voor schoolsucces, zoals de sociaal economische status van het gezin of het opleidingsniveau van de ouders. Onbewust kan dit zomaar zorgen voor lagere verwachtingen en daardoor ook lagere adviezen.

Het Lerarencollectief kreeg de afgelopen weken veel vragen binnen over de leerlingen in groep 8. Dat maakt me trots én laat zien dat de betrokkenheid en welwillendheid voor goede adviezen meer dan aanwezig is onder mijn collega’s. Kortom: Dat leraren het belangrijk vinden om dat juiste advies te (kunnen) geven.

Op welke manier moeten wij dit jaar de leerlingen adviseren? In hoeverre nemen wij de resultaten mee die enorm beïnvloed zijn door deze corona-tijd? Vorig jaar hebben wij gemerkt wat de invloed was van de lockdown op de leerlingen. De eindtoets die er normaal gesproken voor zorgt dat er veel leerlingen een heroverweging krijgen, viel weg. Dit heeft vorig jaar geleid tot gemiddeld lagere adviezen dan andere jaren. Kan de eindtoets dit jaar dan wél de kansenvergroter zijn? Waarschijnlijk niet. De leerlingen hebben het afgelopen jaar twee keer te maken gehad met afstandsonderwijs, zijn zelf wellicht ook ontwricht door Corona en zullen dus niet alles uit de eindtoets halen. Dat betekent dat de bal dit jaar nog meer dan anders ligt bij ons als leraren. Geef kwetsbare leerlingen het voordeel van de twijfel. De kans om het advies van de leerlingen na de eindtoets te kunnen bijstellen zal dit jaar minder groot zijn en dus is ons advies nog belangrijker.

Omdat deze vragen zoveel naar voren kwamen, besloten wij te doen waar we onder andere voor opgericht zijn: Het ondersteunen van onze collega leraren. Daarom ontwikkelen wij op dit moment een handvol tutorials over kansrijk adviseren. We zorgen dat die op hele korte termijn voor jou beschikbaar zijn. Zo geven we jou handvatten om naar je eigen handelen te kijken en het hopelijk nóg beter te kunnen doen. Op die manier zorgen we er samen voor dat onze leerlingen écht de beste adviezen krijgen. Pak de regie en vergroot jouw vakmanschap. Houd onze social media kanalen in de gaten voor meer informatie!

Tot slot: Je staat er niet alleen voor! Wil je met andere collega’s in gesprek over advisering van groep 8? Sluit dan aan bij onze online klankbordsessie op maandag 25 januari van 19.30 – 20.30 uur. Zo gaan we het sámen, zélf doen.

Arco Harink
Het Lerarencollectief

Video’s

Persbericht

In de media

Dossierhouders

Arco Harink

Arco Harink

Dossier Kansrijk Adviseren

arco@lerarencollectief.nl

Dymphy Weerstand

Dymphy Weerstand

Dossier Kansrijk Adviseren

dymphy@lerarencollectief.nl

Marco de Leeuw

Marco de Leeuw

Dossier Kansrijk Adviseren

marco@lerarencollectief.nl

Sharon Martens

Sharon Martens

Dossier Kansrijk Adviseren

sharon@lerarencollectief.nl