Collectief in vakmanschap, beter thuis in afstandsonderwijs

Sociaal-emotioneel leren op afstand

Kees van Overveld beschrijft in deze tutorial de social-emotionele impact van het volgens van thuisonderwijs. Hij geeft tips hoe je door leerlingen gestructureerd te bevragen met ze in gesprek kunt gaan over het thuiswerken en de problemen en gevoelens die het met zich mee kan brengen.

Kees van Overveld

Kees van Overveld is eigenaar van een trainingsbureau voor het onderwijs. Hij werkt tevens als hogeschooldocent bij het Seminarium voor Orthopedagogiek (HU).

Kees is gepromoveerd op een onderzoek naar agressie bij jongens. In de loop van de tijd heeft hij een brede deskundigheid opgebouwd rondom gedragsproblematiek bij kinderen en jongeren, sociaal-emotioneel leren, agressie en pesten.

Kees is auteur van vele artikelen en hij schreef boeken als ‘Groepsplan gedrag’ (po- en vo-versie), ‘SEL. Sociaal -emotioneel leren als basis’ en ‘Gedragsoplossingen voor de moeilijke groep’.

Meer informatie

Het schema en de vragen die je kan stellen aan Kees van Overveld:

Bronnen en meer informatie

  • Meer informatie over gedrag en sociaal-emotioneel leren: keesvanoverveld.nl
  • Vragenlijst sociaal emotioneel leren op afstand, klik hier.
  • Link SEL-boek van Kees van Overveld https://www.uitgeverijpica.nl/titels/gedrag/sel-pica
  • Het Collaborative for Academic, Social and Emotional Learing (CASEL) introduceerde in 1994 de term Social Emotional Learning (SEL): acties die scholen kunnen plegen om leerlingen emotioneel en sociaal competenter te maken. Op de website van de organisatie (casel.org) is veel wetenschappelijk onderzoek gepubliceerd over het effect van SEL op de ontwikkeling van kinderen en jongeren.
  • Durlak, J.A., Domitrovich, C.E., Weissberg, R.P. & Gullotta, T.P. (Eds.). (2015). Handbook of Social and Emotional Learning. Research and Practice. New York, London: Guilford Press.
  • Leraar 24 vat de ontwikkeling van sociaal emotioneel leren in primair onderwijs samen.