Actueel

Lees hier al het nieuws en houd jezelf op de hoogte.

“Eigenlijk zouden leraren meer tijd moeten hebben.”

“Tijd. Tijd en mentale ruimte. Dat is wat leerkrachten nodig hebben om hun onderwijs te verbeteren. Geef de leerkrachten die de capaciteiten en de motivatie hebben extra uren om mee te denken over ons onderwijs.” Aldus Sofie van de Waart in Trouw, waarbij ook het Lerarencollectief aan bod komt.

Wat heb jij nodig om goed onderwijs te geven?

Binnenkort gaan wij als Lerarencollectief in een podcast in gesprek over wat goed onderwijs is en wat dit betekent. Wat heb jij nodig om goed onderwijs te geven? Hoe worden jouw lessen kwalitatief nog beter? Vul jij deze korte vragenlijst voor ons in? Het kost je slechts een paar minuutjes tijd.

Terugkijken: Avond van de leraar #3 over Burgerschapsonderwijs

Veel enthousiaste leraren en andere onderwijscollega’s verlieten maandag 19 september Pakhuis de Zwijger na een enerverende ‘Avond van de leraar’, die in het teken stond van Burgerschapsonderwijs. “Als leraren voelen we ons verantwoordelijk om leerlingen zo goed als mogelijk voor te bereiden op de maatschappij. Goed burgerschapsonderwijs vraagt veel van leraren. Hopelijk geeft deze avond […]

Avond van de leraar #3: maandag 19 september

Het Lerarencollectief organiseert meerdere keren per jaar de Avond van de Leraar. Maandag 19 september is het alweer tijd voor de derde editie die in het thema staat van Burgerschapsonderwijs. Sluit je ook aan fysiek in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam, of online via de livestream? Burgerschapsonderwijs is een veel besproken onderwerp. Naast taal en […]

Lusanne Stap verkozen tot lid van de Lerarenraad

Op de extra Algemene Ledenvergadering van het Lerarencollectief is Lusanne Stap met …% van de stemmen gekozen tot lid van de Lerarenraad.

De Avond van de Leraar in 5 minuten!

De tweede Avond van de Leraar, met als thema het welbevinden van leraren en leerlingen was een groot succes! Bekijk de samenvatting.

Nieuwsbrief

Twitter feed

Een centraal onderdeel van effectief lesgeven is dat leerlingen kennis en begrip van concepten en processen opdoen, zodat zij ze kunnen toepassen in allerlei situaties. Uitleggen en voordoen zijn cruciale elementen in het handelingsrepertoire van leraren.

LEESINSTRUCTIES VOOR COMPLEXE TEKSTEN
Wat leerlingen leren, wordt in wezen bepaald door hun leesvaardigheid. Omdat leesvaardigheid de leerstof ontsluit, is het essentieel om het onderwijs te richten op het succesvol lezen van complexe teksten, van natuurkundeboeken Basisonderwijs

Vergroot of beperkt het Masterplan Basisvaardigheden nu juist de professionele ruimte van de leraar?
https://onderwijscommunity.nl/artikelen/het-lerarencollectief-over-masterplan-basisvaardigheden/
90% Van de docenten is nog niet goed geïnformeerd over de inhoud. Het Lerarencollectief zet vol in op meer professionele ruimte.