Actueel

Lees hier al het nieuws en houd jezelf op de hoogte.

Verkiezingen Lerarenraad

Op woensdag 6 juli 2022 vindt er een extra ledenvergadering plaats van het Lerarencollectief. Tijdens deze ledenvergadering wordt er een nieuw lid voor de Lerarenraad PO benoemd. Leden kunnen nu stemmen!

Marco de Leeuw stopt als lid van Lerarenraad

Marco de Leeuw heeft besloten om per 1 augustus 2022 te stoppen als lid van Lerarenraad van het Lerarencollectief. Marco heeft deze functie twee jaar bekleed en gaat nu weer werken op zijn school, Polsstok, in Amsterdam Zuidoost.

Maandag 13 juni: Avond van de leraar #2

Sharon Martens en Harm Tiggelaar nemen jou deze avond mee in het hoe en wat van de Kenniscommunity NP Onderwijs. De tutorials van het Lerarencollectief worden gelanceerd, en daarnaast is er vooral ruimte voor gesprek tussen de experts en leraren over welbevinden in de klas en in de school. Praat ook mee en deel jouw kennis en ervaringen!

Vacature lid Lerarenraad PO – Inhoudelijk expert

Een lid van de Lerarenraad wordt benoemd door de leden voor een periode van één jaar met een maximum van drie jaar. De Lerarenraad functioneert op basis van collegiaal bestuur en zoekt als lid een inhoudelijk expert. Een lid van de Lerarenraad combineert deze bestuurlijke functie met het werk als leraar voor de klas.

Stand van zaken curriculumherziening

Over de curriculumherziening kan een boekenkast vol worden geschreven. Er is de afgelopen jaren in onderwijsland veel gebeurd rondom de herziening van ons curriculum. Waar staan we nu en wat doet het Lerarencollectief hierin?

Kijk terug: lancering van doorloopjes 2

Na het succesvolle eerste Doorloopjes-boek is het tijd voor een vervolg met nog meer handvatten om meer te bereiken met ‘evidence informed’ handelen binnen het onderwijs.

Nieuwsbrief

Twitter feed

Een centraal onderdeel van effectief lesgeven is dat leerlingen kennis en begrip van concepten en processen opdoen, zodat zij ze kunnen toepassen in allerlei situaties. Uitleggen en voordoen zijn cruciale elementen in het handelingsrepertoire van leraren.

LEESINSTRUCTIES VOOR COMPLEXE TEKSTEN
Wat leerlingen leren, wordt in wezen bepaald door hun leesvaardigheid. Omdat leesvaardigheid de leerstof ontsluit, is het essentieel om het onderwijs te richten op het succesvol lezen van complexe teksten, van natuurkundeboeken Basisonderwijs

Vergroot of beperkt het Masterplan Basisvaardigheden nu juist de professionele ruimte van de leraar?
https://onderwijscommunity.nl/artikelen/het-lerarencollectief-over-masterplan-basisvaardigheden/
90% Van de docenten is nog niet goed geïnformeerd over de inhoud. Het Lerarencollectief zet vol in op meer professionele ruimte.