Binnenkort gaan wij als Lerarencollectief in een podcast in gesprek over wat goed onderwijs is en wat dit betekent.
Wat heb jij nodig om goed onderwijs te geven? Hoe worden jouw lessen kwalitatief nog beter?
Vul jij deze korte vragenlijst voor ons in? Het kost je slechts een paar minuutjes tijd.
Meer tijd. Om je lessen echt goed voor te bereiden is meer tijd nodig dan de 45% opslag om je lessen voldoende voor te bereiden. Helemaal als je een combinatieklas hebt. In het PO geef je elke les 1x per jaar, en dan moet die les meteen staan. In de weinige minder drukke periodes, wanneer je eindelijk even genoeg tijd hebt kunnen nemen om je lessen goed voor te bereiden en te plannen, zie je meteen dat de dag beter verloopt en dat beter op de stof in kunt gaan. En dat is in de 22 jaar dat ik lesgeef alleen maar minder mogelijk geworden.
Leerkrachten worden tegenwoordig bij allerlei beleidszaken betrokken. Dit neemt een groot deel van de vergadertijd in beslag. Ik zie het nut hiervan in, zit zelf ook in de MR. En dat dit meer tijd kost wordt ook erkend. Helaas is hiervoor nooit meer werktijd geschapen. Deze taken worden in hetzelfde aantal uren gepropt. En dat is dus ten koste gegaan van de voorbereidingstijd. Wet van de communicerende vaten. Dat is de onderwijskwaliteit niet ten goede gekomen.
Als je meer verwacht van de werknemer, moet je die daarvoor faciliteren. Ook in tijd.
Minder ‘randzaken’, zodat er meer tijd is om echt onderwijsinhoudelijk bezig te zijn. Met de basisvakken.
Er is veel te weinig tijd om bijzondere (praktijk) lessen te maken.
In gesprek gaan met individuele kinderen, hiervoor wil ik ook meer tijd en gelegenheid hebben.
Hoe?
Meer extra handen in de klas.
Minder commissies en overlegmomenten.
Minder administratie.
Minder administratie, meer tijd voor lesvoorbereiding.
Ik wil me kunnen concentreren op alle basisvakken. Geen vakken die niet nodig zijn, zoals burgerschapsvorming. Burgerschapsvorming geef je sowieso overal tussendoor en zou je thuis via de opvoeding moeten krijgen.
Ook zou klassen van maximaal 26 kinderen ideaal zijn.
Wordt de werkdruk lager, denk aan veel minder schriften en toetsen nakijken en invoeren. Minder rapporten schrijven, minder oudergesprekken, waardoor de kwaliteit van onderwijs omhoog schiet. Meer tijd per leerling meer tijd om voor te bereiden etc
Ik heb het nodig om tijd te krijgen me te ontwikkelen en tijd om te kunnen observeren in de klassen. Door het tekort wordt dit steeds lastiger.
Onderwijs assistenten zijn ook een must. Minder tijd voor administratieve rompslomp en meer tijd voor gedegen voorbereiding..
Ik heb meer tijd nodig om mn lessen beter voor te bereiden.