Collectief in vakmanschap, beter thuis in afstandsonderwijs
Welkom terug in de kleuterklas!
Hoe kan je je als kleuterleerkracht voorbereiden op die eerste schoolweken na de lockdown? En hoe kan je de overgang naar groep 3 nog zonder al te veel spanning laten verlopen? In deze video geef ik graag praktische tips en suggesties om de komende weken mee aan de slag te gaan.
Eva Dierickx
Na enkele jaren met veel plezier en trots als kleuterleerkracht gewerkt te hebben, is onderwijskundige Eva Dierickx momenteel werkzaam aan de AP hogeschool te Antwerpen als lerarenopleider kleuteronderwijs en onderzoeker.
Ze schrijft daarbij geregeld voor kleutergewijs.be en geeft workshops en lezingen. Artikels van haar hand verschenen eerder in onder meer de vaktijdschriften Het Jonge Kind en Zorgbreed. Kwaliteitsvol en rechtvaardig kleuteronderwijs is daarbij de leidraad doorheen haar carrière.
Meer informatie
- Je kan de de blogpost die de inspiratie vormde voor deze tutorial hier lezen op Kleutergewijs: https://kleutergewijs.wordpress.com/2020/04/22/welkom-terug-wat-als-de-scholen-heropenen/
- Meer lezen over de verschillende thema’s:
- Bronnen:
- Bartlett, J. D., Griffin, J., & Thomson, D. (2020, 19 maart). Resources for Supporting Children’s Emotional Well-being during the COVID-19 Pandemic.Geraadpleegd van https://www.childtrends.org/publications/resources-for-supporting-childrens-emotional-well-being-during-the-covid-19-pandemic
- Bohlander, A. H., & Dombro, A. L. (2015). Shelter From the Storm: A Guide for Early Care and Education Providers.
- 2018 (februari/maart). 11 Tips for Helping Children Who Have Experienced a Disaster. Geraadpleegd van https://www.naeyc.org/resources/pubs/tyc/feb2018/11x-tips-helping-children-disasters
- National Child Traumatic Stress Network Schools Committee. (2008). Child Trauma Toolkit for Educators. Los Angeles, CA, & Durham, NC: NCTSNSC. Geraadpleegd van nctsnet.org/nctsn_assets/pdfs/Child_Trauma_Toolkit_Final.pdf
- Shonkoff, J. P., Garner, A. S., Siegel, B. S., Dobbins, M. I., Earls, M. F., Garner, A. S., Wood, D. L. (2011). The Lifelong Effects of Early Childhood Adversity and Toxic Stress. Pediatrics, 129(1), e232–e246. https://doi.org/10.1542/peds.2011-2663
- Wentzel, K.R., A. Battle, S.L. Russell, & L.B. Looney. (2010). Social Supports
From Teachers and Peers as Predictors of Academic and Social Motivation. Contemporary Educational Psychology35 (3): 193–202. - Wright, T. (2014). Too Scared to Learn: Teaching Young Children Who Have Experienced Trauma. Young Children 69 (5): 88–93.
- Yeary, J. (2018). Rocking and Rolling. The Calm in the Storm: Supporting Young Children before, during, and after a Community Disaster or Trauma. Young children (73) 5. Geraadpleegd van https://www.naeyc.org/resources/pubs/yc/nov2018/supporting-young-children-community-disaster
Reacties zijn gesloten.