Collectief in vakmanschap, beter thuis in afstandsonderwijs
Welkom terug!
Deze video gaat over hoe je na de meivakantie een veilige sfeer kunt creëren, ruimte kunt geven aan verschillende ervaringen en signaleert of kinderen lekker in hun vel zitten.
Daisy Mertens
Daisy Mertens is leerkracht groep 7/8 op Brede Basisschool De Vuurvogel in Helmond. Als leerkracht vindt ze het belangrijk dat kinderen verbondenheid en zelfvertrouwen ervaren in de klas. Het gevoel dat ze erbij horen, succeservaringen hebben en keuzes kunnen maken. Zeker in deze roerige tijden. Dat we ruimte creëren, zodat kinderen met hun zorgen en onzekerheden leren omgaan. Daisy was in 2016 leraar van het jaar PO en finalist voor de Global Teacher Prize van 2019.
Meer informatie
- Praktische tips: Klik hier voor werkvormen van Klassekracht
- Het verschil tussen routines en rituelen wordt hier helder uitgelegd en het belang voor de ontwikkeling van kinderen:
- https://www.academia.edu/9572582/Family_Routines_and_Rituals_A_Context_for_Development_in_the_Lives_of_Young_Children
- Hier meer over betekenisloze rituelen (die bestaan ook): https://pedrodebruyckere.blog/2018/07/13/er-is-iets-met-rituelen-en-executieve-functies/
- Hier over het belang van routines en rituelen:
- https://www.scholastic.com/teachers/articles/teaching-content/value-classroom-rituals-routines/
- Over traumaverwerking en crisissituaties:
- https://childmind.org/article/anxiety-and-coping-with-coronavirus/
- https://www.health.harvard.edu/blog/how-to-talk-to-children-about-the-coronavirus-2020030719111
- National Child Traumatic Stress Network. (2008). Child Trauma Toolkit for Educators.Rockville, MD: Center for Mental Health Services, Substance Abuse and Mental Health Services Administration, U.S. Department of Health and Human Services. https://www.nctsn.org/resources/child-trauma-toolkit-educators
- Jaycox, L.H., Stein, B., Kataoka, S., Wong, M., Fink, A., & Escudero,P. (2002). How Schools Can Help Students Recover from Traumatic Experiences: A Tool Kit for Supporting Long-Term Recovery. Santa Monica, CA: RAND Corporation. http://www.randorg/content/dam/rand/pubs/technical_reports/2006/RAND_TR413.pdf
- Trauma-Informed Care for Children Exposed to Violence Tips for Teachers https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED553646.pdf
- Spagnola en B.H. Fiese, Family routines and rituals: A context for development in the lives of young children, Infants & Young Children, 2007
- Woods-King e.a., The importance of family dinner,The National Center on Addiction and Substance Abuse, Columbia University, 2011
- Nelms, Giving children a great gift: family traditions, Crew Journal of Pediatric Health Care, 2005
- Norton en F. Gino, Rituals alleviate grieving for loved ones, lovers, and lotteries, Journal of Experimental Psychology: General, 2013
- E. Hoijtink, Cohesieve krachten in groepen, Bohn, Stafleu van Loghum, 2007
- Legare, C.H. & A.L. Souza, A.L., Evaluating ritual efficacy: Evidence from the supernatural. Cognition, 2012