Collectief in vakmanschap, beter thuis in afstandsonderwijs
Maakonderwijs op afstand, het doe je dat?
Maken is een sociaal proces: je doet het samen of tegelijk en leert van elkaar. Dat kan nu niet. Toch is maken juist nu wel belangrijk! Als afwisseling van het hoofdwerk, of om even te ontspannen in deze vreemde periode. In mijn tutorial leg ik uit hoe je een goede opdracht bedenkt en zorgt dat de verschillen tussen de thuissituaties van de kinderen zo min mogelijk een hindernis vormen voor fijn creatief werk.
Astrid Poot
Astrid Poot is ontwerper en expert op het gebied van maken, kunst en techniek in relatie tot onderwijs. Ze is directeur van Stichting Lekkersamenklooien die zich als uitgever van veel (gratis) lesmateriaal voor thuis en en op school hard maakt voor meer maken en klooien in de klas en aan de keukentafel.
Recent kwam bij Uitgeverij Pica het boek Maken in de klas uit, dat Astrid schreef in samenwerking met veel leraren en docenten. In het boek legt ze uit waarom maken zo belangrijk is en laat ze zien dat iedere leraar op haar of zijn eigen manier maakonderwijs een plek kan geven en dat de leraar zelf daarin bepalend is.
Meer informatie
Luwte
Per-Ivar Kloen (Fablearn Fellow, kwartiermaker maakonderwijs, docent): Gun je leerlingen wat luwte. https://makered.nl/luwte/
De Minimuseumschool van Jan Cunen: https://bit.ly/34uCAd6
Herman Tibosch heeft al vier opdrachten klaar staan.
Waarom maken?
Shirin Vossoughi noemt als opbrengst van maakonderwijs het opwekken van interesse, toewijding, het ontwikkelen van een dieper begrip van concepten en processen. Ze stelt dat jongeren zichzelf gaan zien als denkers, creators en ontwikkelaars van kennis en dat ze hierdoor leiderschap, zelfvertrouwen en een verrijkt zelfbeeld ontwikkelen. (Vossoughi & Bevan, 2014)