Collectief in vakmanschap, beter thuis in afstandsonderwijs
Afstandsonderwijs voor ouders
Veel gezinnen zitten tijdens de crisis in een nogal ongebruikelijke situatie, omdat ouders ineens verschillende petten in huis op hebben. Ze waren natuurlijk al vader of moeder, maar nu zijn ze voor hun kinderen vaak ook ineens hun meester of hun juf. EN ook lopen de ouders vaak met NOG een pet rond, namelijk die van werknemer, omdat ze thuis ook nog eens aan het werk zijn.
Dat is voor kinderen natuurlijk verwarrend, want je vader kan net in zijn rol van zijn werk zitten, terwijl je hem als kind nou net in zijn rol als ouder nodig hebt, of je wil nou net dat hij je iets uitlegt in de rol van je meester. Als verschillende petten maakt het leven niet makkelijk. Ik bespreek hier drie dingen die de ouders kunnen doen EN drie die dingen kinderen op hun radar moeten houden. Ik begin bij de ouders.
Steven Pont
Alles wat Steven doet is opgebouwd rond twee thema’s; de (ontwikkelings)psychologie en de systeemtheorie. In 1992 studeerde hij af als ontwikkelingspsycholoog aan de UvA en in 2002 als systeemtherapeut bij het NISTO. Later kwamen daar mediation (NIP) en socratische gesprekstechnieken (FIP) nog bij. Maar de basis bleven steeds deze twee invalhoeken: de (ontwikkelings) psychologie, die gedrag meer vanuit het individu beschrijft en de systeemtheorie, die juist het belang van de sociale omgeving meer benadrukt.
Reacties zijn gesloten.