Collectief in vakmanschap, beter thuis in afstandsonderwijs
Als Nederlands voor ouders geen vanzelfsprekendheid is
Het bereiken en bij het onderwijs betrekken van ouders voor wie het Nederlands geen vanzelfsprekendheid is, is zonder crisis vaak al lastig genoeg. En juist tijdens deze crisis doen we er een groter beroep op dan ooit. Hoe stemmen we onze communicatie af zodat wij ze kunnen bereiken en betrekken bij het onderwijs aan hun kinderen?
Ria Goedhart
Ria Goedhart is werkzaam bij het Seminarium voor Orthopedagogiek aan de Hogeschool Utrecht. Zij is ontwikkelaar en docent bij de opleiding Master Educational Needs, het schoolontwikkelingstraject voor sociaal-emotioneel leren PAD en de cursus Begeleiden van Nieuwkomers op school. In 2018 kwam haar boek Samenleren op een superdiverse school uit. Binnen het Europees Project SIREE werkt zij momenteel in samenwerking met de Gemeente Middelburg aan een project Ouderbetrokkenheid en met de UCR aan het ontwikkelen van een minor over Nieuwkomersonderwijs voor de Pabo. Voor de Archipelscholengroep ontwikkelt zij samen met het team van TEC Walcheren een Trauma Preventie Programma. Ria verzorgt modules, cursussen, lezingen en workshops over het onderwijs aan nieuwkomers met betrekking tot Sociaal Emotioneel Leren & Meertaligheid, Ouderbetrokkenheid en Trauma & Veerkracht.
Meer informatie
- Concrete tips om multimedia/tools/apps in te zetten.
Zie PDF in bijlage. Werkbladen Sociaal Emotioneel Leren Thuis in Nederlands-Arabisch-Engels-Farsi-Pools-Portugees-Spaans-Tigriny.
- Praktische tips voor de communicatie:
-
- Houd rekening met de thuistaal
- Houd rekening met de culturele achtergronden
- Wees concreet
- Gebruik persoonlijke contactmomenten
- Maak gebruik van een tolk
- Maak gebruik van vertaalsites, maar zorg dat je oogcontact bewaart
- Geef brieven mee in de thuistaal
- Gebruik korte zinnen
- Spreek rustig
- Gebruik geen Jip en Janneke taal
- Zoek naar een gemeenschappelijke een taal, bijvoorbeeld het Engels
- Ondersteun de communicatie visueel (maar overdrijf niet)
-
- Bakker, J., Denessen, E., Dennissen, M., & Oolbekkink-Marchand, H. (2013). Leraren en ouderbetrokkenheid. Een reviewstudie naar de effectiviteit van ouderbetrokkenheid en de rol die leraren daarbij kunnen vervullen.Nijmegen: Radboud Universiteit Nijmegen.
- Durlak, J.A., Domitrovich, C.E., Weissberg, R.P. & Gullotta, T.P. (Eds.). (2015). Handbook of Social and Emotional Learning. Research and Practice. New York, London: Guilford Press.
- Ekman, P. (2014). Gegrepen door emoties. Amsterdam: Uitgeverij Nieuwezijds.
- Goedhart, R. (2018). Samenleren op een superdiverse school. Amsterdam: SWP. https://www.swpbook.com/boeken/132/voortgezet-onderwijs/2062/samenleren-op-een-superdiverse-school
- Goedhart, R. (2020). Ouderbetrokkenheid vanuit twee perspectieven. Hoe leraren en ouders elkaar kunnen bereiken. https://plpo.nl/2020/03/02/ouderbetrokkenheid-bij-nieuwkomers/
- Kloosterboer, W. (2020). De plek van sociaal emotionele vaardigheden in het onderwijs. Een onderzoek onder leerkrachten en andere betrokkenen in het basis-, voortgezet en speciaal onderwijs.https://marketresponse.nl/wp-content/uploads/31634.-Rapportage-De-plek-van-sociaal-emotionele-vaardigheden-in-het-onderwijs.pdf
- Van Overveld, K. (2017). Huizen: PICA.
- Begeleiden van nieuwkomers op school, een 5-delige cursus voor leraren van nieuwkomers.nieuwkomers.hu.nl en https://www.facebook.com/BEGELEIDENVANNIEUWKOMERSOPSCHOOL/
- PAD, een methode sociaal-emotioneel leren voor het (speciaal)basisonderwijs. pad.hu.nl en https://www.facebook.com/PADSvO
- Werkbladen Sociaal Emotioneel Leren Thuis met emotiekaartjes en activiteitenbeschrijvingen in diverse talen: https://www.lowan.nl/po/nieuws/ondersteuning_ouders_emoties/