Collectief in vakmanschap, beter thuis in afstandsonderwijs
Hoe overleef ik… een coronacrisis, over teamwork ten tijde van een crisis
In deze tutorial zal Victor vertellen hoe hij op dit moment probeert om de goede keuzes te maken waarbij hij zijn team betrokken houdt, het team niet overvraagt en zoekt naar professioneel en persoonlijk contact in deze crisistijd.
Hij zal aandacht besteden aan de besluitvorming binnen zijn school, de wijze waarop hij contact onderhoudt met het team en de keuzes die gemaakt worden om de toch al behoorlijke werkdruk niet nog verder op te laten lopen.
Victor van Toer
Victor van Toer is sinds 2002 werkzaam in het onderwijs op Rotterdam-Zuid. Sinds 2007 is hij schoolleider geweest op diverse scholen waar sprake is van binnenstadsproblematiek. Sinds december 2012 werkt hij op basisschool Het Open Venster, een basisschool met ongeveer 30 teamleden en rond de 240 leerlingen. Met de school probeert Victor zich met zijn team, te richten op de basisvaardigheden. Er is veel aandacht voor Expliciete Directe Instructie, er worden keuzes gemaakt om niet allerlei poespas de school in te halen, er wordt met kwaliteitskaarten gewerkt en verder probeert hij middels de inzet van zij-instromers en een goede opbouwende werksfeer te zorgen voor voldoende personeel ten tijde van het #lerarentekort.
Meer informatie
Terwijl de video heel erg uit de eigen praktijk spreekt, hoor je hoe je in de praktijk kan gewerkt worden als schoolleider aan wat we Collective Teacher Efficacy noemen.
Meer weten over dit concept, dat het hoogste leereffect heeft bij John Hattie:
• Lees hier bij Duurzaam onderwijs https://duurzaamonderwijs.com/2019/02/21/hatties-nummer-1-collective-teacher-efficacy/
• John Hattie legt het hier zelf uit: https://www.youtube.com/watch?v=UCMV692itfg
Specifieke bronnen hierover rond leiderschap:
• Donohoo, J. (2017). Collective efficacy: How educators’ beliefs impact student learning. Thousand Oaks, CA: Corwin.
• Kurz, T. B., & Knight, S. L. (2004). An exploration of the relationship among teacher efficacy, collective teacher efficacy, and goal consensus. Learning Environments Research, 7(2), 111-128.
• Robinson, V., Hohepa, M. & Lloyd, C. (2009). School leadership and student outcomes: Identifying what works and why. Best evidence synthesis iteration [BES]. New Zealand: Ministry of Education.