Deze site maakt gebruik van cookies. Door verder te bladeren op de site, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies.
Ik ga akkoordAlleen melding verbergenCookie settingsWe kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.
Privacyverklaring
500 miljoen euro voor loonkloof PO-VO
/door Sharon Martens (Lerarenraad)500 miljoen euro voor loonkloof PO-VO
Het demissionaire kabinet steekt 500 miljoen euro in het verminderen van de loonkloof van leraren en schoolleiders tussen het PO en VO, zo bleek afgelopen week bij de Algemene Politieke Beschouwingen. De afgelopen jaren is er meermaals gestaakt; zo stond het Zuiderpark en het Malieveld vol met duizenden boze leraren en ondersteuners uit alle onderwijssectoren. Hun boodschap ‘investeer in onderwijs’ is alsnog opgepikt door het demissionaire kabinet.
De loonkloof is met deze investering nog niet gedicht, maar het is een mooie vervolgstap richting het dichten ervan. Hiervoor is nog zo’n 400 miljoen euro nodig. Laten we hopen dat deze investering deel uit maakt van het nieuwe regeerakkoord. Het dichten van de loonkloof is één stap, hoe we zelf naar ons beroep kijken en hoe anderen dat doen is tevens heel bepalend om nieuwe leraren aan te trekken en het lerarentekort aan te pakken.
Wij steunen de vakbonden die zich inzetten voor aantrekkelijk salaris en we verwachten dat zij alles op alles zullen zetten om deze 500 miljoen op de juiste plek terecht te laten komen: bij de lonen van leraren, ondersteuners en schoolleiders. Wij zullen dit nauwlettend volgen en richten ons op het beroepsbeeld, opdat we geloven dat een eerlijk salaris én een aantrekkelijk beroepsbeeld veel nieuwe leraren aan kan trekken en daarmee het lerarentekort aangepakt wordt.
Tijdelijk extra salaris
/door Sharon Martens (Lerarenraad)Tijdelijk extra salaris
In verschillende media is te lezen dat leraren extra geld krijgen op scholen met uitdagende leerlingen om het werk aantrekkelijker te maken.
https://nos.nl/artikel/2394928-tijdelijk-extra-salaris-voor-personeel-op-scholen-met-achterstanden
Het als maar groeiende lerarentekort en de druk op het onderwijs schreeuwt om aandacht en structurele investeringen.
Het Lerarencollectief probeert iedere keer aan iedere overlegtafel te laten zien wat de leraar nu en in de toekomst nodig heeft. We vinden dat het beroep aantrekkelijker gemaakt moet worden door een eerlijker salaris voor álle leraren en een herkenbaar beroepsbeeld met een carrièreperspectief. Op dit moment zijn de uitwerkingen nog in volle gang en de overleggen zijn zelfs weer gestart in de zomervakantie. We blijven jullie op de hoogte houden van nieuwe ontwikkelingen.
Update aanpak lerarentekort
/door Sharon Martens (Lerarenraad)Update aanpak lerarentekort
Afgelopen donderdag 24 juni mocht ik, Dymphy, namens jullie naar Den Haag om daar in kleine setting op het ministerie van OCW verder te spreken over de aanpak van het lerarentekort. De kleine setting was onder andere door de coronamaatregelen en omdat het in het echt wat prettiger spreekt. Eindelijk heb ik andere bestuurders in het echt mogen ontmoeten. Aan tafel zat ik met bestuurders van FvOv, AOb, Vereniging Hogescholen en de VO-Raad samen met Inge Vossenaar van het ministerie. De belangrijkste vraag die er gesteld werd was: Wat heb je nodig om door te kunnen bouwen aan een duurzame oplossing voor het lerarentekort? Het was een prettig en open gesprek waarin we het volgende inbrachten:
De leraar van vandaag wil ook op korte termijn iets merken van een duurzame aanpak. Focus op korte en lange termijn is belangrijk! Daarin moet ook een oplossing voor de werkdruk en de salariskloof terug te zien zijn. Juist in deze tijd merken we allemaal dat de vacatures je om de oren vliegen en dat niet iedere plek opgevuld gaat worden door het tekort dat er is. We merken om ons heen dat veel leraren het echt pittig hebben, ook deze laatste weken.
Het imago van het beroep moet door de beroepsgroep zelf aangepakt worden met een breed gedragen beroepsbeeld. Hierin is het proces het bepalend.
De georganiseerde beroepsgroep moet op alle facetten van de aanpak betrokken zijn. Niet alleen voor de ‘vorm’.
We blijven pleiten voor structurele investeringen in het onderwijs om zo een tienjarenplan uit te kunnen gaan rollen waarin de duurzaamheid gewaarborgd wordt.
De conclusie van het gesprek was dat er meer uitgewerkt moet worden de komende tijd, zodat we inhoudelijk verder kunnen praten over de onderdelen van de aanpak. De volgende bijeenkomst zal halverwege augustus zijn.
Wil je nou meer weten en eens mee sparren met mij? Meld je dan aan voor de ledenraad lerarentekort!
Onderzoeksrapport: Bevoegdheden en het opleiden van leraren
/door Sharon Martens (Lerarenraad)Input aanpak lerarentekort in Tweede Kamer
/door Sharon Martens (Lerarenraad)Input aanpak lerarentekort in Tweede Kamer
De onderwijswoordvoerders van de Tweede Kamer gingen op maandag 31 mei met elkaar in gesprek over de voortgang van het Actieplan. Voordat zij in gesprek gingen, stuurden wij een brief met ons perspectief op de gang van zaken, de nood die wij zien en wat er volgens ons moet gebeuren. Platform VVVO en FvOv ondertekenden deze brief ook. Klik hier voor de brief die wij stuurden.
Lerarencollectief te gast bij Educaution
/door Sharon Martens (Lerarenraad)Op woensdagavond 26 mei was Dymphy Weerstand te gast bij Educaution om mee te praten over het onlangs verschenen advies van de Onderwijsraad over de brede brugklas van drie jaar. Zij schoof aan als groep 8 leraar en mocht vertellen hoe zij tegen het advies aankijkt.
Benieuwd naar de uitzending?
Klik hier voor de uitzending van Educaution #38
Klik hier voor het advies van de Onderwijsraad Later selecteren, beter differentiëren
Commissie Onderwijsbevoegdheden
/door Sharon Martens (Lerarenraad)Wetsvoorstel schoolonderwijs jonge en oudere kind
/door Sharon Martens (Lerarenraad)Advies in tijden van corona
/door Sharon Martens (Lerarenraad)Vijf misvattingen over het maken van een schooladvies
/door Sharon Martens (Lerarenraad)Nu of later …
/door Sharon Martens (Lerarenraad)Hoe een passend advies geven?
/door Sharon Martens (Lerarenraad)Waarom hebben we soms een verkeerd beeld van een leerling?
/door Sharon Martens (Lerarenraad)Waarom verdient elke leerling een zo passend mogelijk advies?
/door Sharon Martens (Lerarenraad)Corona
/door Sharon Martens (Lerarenraad)Het Lerarencollectief en het dossier onderwijsbevoegdheden
/door Sharon Martens (Lerarenraad)Evaluatie en verbeteraanpak passend onderwijs
/door Sharon Martens (Lerarenraad)Thema-avond Passend Onderwijs
/door Sharon Martens (Lerarenraad)Rapport Passend Onderwijs
/door Sharon Martens (Lerarenraad)Dag van de Leraar – School Take Over
/door Sharon Martens (Lerarenraad)Peiling € 140 miljoen van prestatiebox naar …
/door Sharon Martens (Lerarenraad)Peiling Passend Onderwijs
/door Sharon Martens (Lerarenraad)Update week 36
/door Sharon Martens (Lerarenraad)In de update van vandaag:
Links
Debat Corona en Onderwijs: https://debatgemist.tweedekamer.nl/debatten/onderwijs-en-corona-v-primair-en-voortgezet-onderwijs
Kamerstukken Lerarenbeurs: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/kamervragen/detail?id=2020D33336&did=2020D33336
Bekijk volledig bericht met peiling
Update week 35
/door Sharon Martens (Lerarenraad)In de update van vandaag:
Bekijk volledig bericht met poll
Update week 28
/door Sharon Martens (Lerarenraad)