Beste collega’s,

Op 1 augustus 2014 werd de Wet op Passend Onderwijs ingevoerd. Eind van dit jaar wordt Passend Onderwijs geëvalueerd in de Tweede Kamer.

Als Lerarencollectief willen we namens de leraar aangeven hoe wij Passend Onderwijs ervaren en aanbevelingen doen voor de toekomst. Daarom hebben we jou gevraagd de enquête in te vullen. Omdat je lid bent kan je nog onderstaande peiling invullen en aanvullende opmerkingen plaatsen.

Wij zijn benieuwd naar jouw verhaal! Hoe beter wij geïnformeerd zijn, hoe beter wij de stem van de leraar kunnen vertegenwoordigen.

Op 25 september sluit de enquête en peiling en gaan wij de uitkomsten analyseren. Zo snel mogelijk geven wij een terugkoppeling van de uitkomsten. Ook nemen wij deze uitkomsten mee naar het Rondetafelgesprek op de avond van 7 oktober. Heb je deze datum al in je agenda genoteerd? Binnenkort meer!

Namens de Lerarenraad,
Sharon Martens & Dymphy Weerstand

4 antwoorden
  1. MarijeDohle
    MarijeDohle zegt:

    Deze tekst is geleend van een collega. Het verwoordt goed hoe ik er tegenaan kijk.
    Hoe kun je nou verwachten dat alle kinderen goed onderwijs op maat krijgen als werkelijk bijna alle faciliteiten (onderwijstijd- groepsgrootte- materialen- mankracht- ruimte- ventilatie- Covid19- plundering van studiepotje door baas zonder weer aan te vullen!!) daarvoor ontoereikend zijn?
    Dat de ondervraagde kinderen ‘best tevreden’ (is dát de doelstelling; welke kinderen zijn niet ondervraagd) zouden zijn kan dus alleen maar komen van datgene dat er wél nog is: de leraar!

  2. sophisje
    sophisje zegt:

    Ik heb tijdens mijn opleiding in 2008 mogen kijken op een school met ‘inclusief’ onderwijs. Daar zag ik dat het mogenlijk is om met 2 mensen in de klas de juiste zorg en aandacht te geven als je kinderen met het syndroom van down, ADHD en autisme in de klas zet bij ‘gewone’ kinderen. Het blijft mijn droom dat dit het passende onderwijs is wat we voor ogen moeten hebben. Maar zolang ik in mijn eentje voor een groep van 30 kom, met zoveel kinderen met verschillende behoeftes is dit niet haalbaar. Minder kinderen en met 2 personen voor de groep, geeft ruimte om kinderen met uitgesproken behoeftes te kunnen helpen, naast het kind wat extra hulp nodig heeft met rekenen, het kind wat iets vaker beweging nodig heeft en het kind wat hulp nodig heeft om echt te kunnen leren, leren.

  3. Marina
    Marina zegt:

    De gemiddelde leerling is de dupe van Passend onderwijs. Te weinig tijd voor hun ondersteuning, maar ook voor uitdaging. De zorgleerlingen slokt teveel aandacht op, tot grote frustratie van leerkrachten.

  4. Andre
    Andre zegt:

    Grotendeels mislukt. Extra zorg, zonder extra handen in de klas. Idee goed, uitwerking slecht. Samenwerkingsverbanden weinig zinvol, aardige adviezen, maar zonder handen in de klas. Opheffen dus. Geld inzetten daar waar het hoort, bij kinderen.

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie