Protocol heropening scholen

Gebruik de knoppen hieronder om het protocol en twee posters te openen.
Er zijn er drie voor het regulier basisonderwijs en drie voor het Speciaal Onderwijs en het Speciaal Basisonderwijs.
Hiernaast is er een algemeen nieuwsbericht primair onderwijs.

Regulier basisonderwijs:

Speciaal onderwijs en speciaal basisonderwijs:

Vandaag is de nieuwsbrief “Protocol heropening scholen” verstuurd naar alle leden van het Lerarencollectief.
Het protocol voor het regulier basisonderwijs vind je hier: 042220_RCO_POR_Protocol_Regulier_def.pdf
Voor het Speciaal Onderwijs: 042220_rco_por_protocol_speciaal.pdf

Heeft u echter nog vragen of opmerkingen, laat ze in de reacties achter.

Nieuwsbrief Protocol heropening scholen

Beste collega’s

De kogel is door de kerk: de scholen gaan op 11 mei weer voorzichtig open. Ondanks alle zorgen die er bij sommigen van jullie nog steeds zijn, laten de eerste peilingen zien dat de meerderheid van de leraren er positief tegenover staat.
Nu het besluit eenmaal is genomen, moeten we er het beste van gaan maken en dat zal niet altijd makkelijk zijn. We gaan daarom proberen jullie zoveel mogelijk hierbij te helpen. Als eerste vind je in de bijlage het protocol heropening basisscholen. In dit document staan richtlijnen die handig zijn bij het gesprek dat je als schoolteam gaat voeren over hoe jullie school de heropening kan vormgeven. In dit document worden een hoop vragen beantwoord, maar er zullen ongetwijfeld nog veel vragen op blijven staan.

Heb je het protocol doorgenomen en heb je nog steeds een of meerdere vragen? Stel die vragen dan op deze pagina.
We gaan ons best doen om zo snel mogelijk antwoorden te vinden op deze vragen.

We zouden het Lerarencollectief niet zijn als we niet ook al geanticipeerd hadden op deze heropening en jullie daar ook praktische handvatten voor willen aanreiken om deze nieuwe periode aan te vliegen. Ronde 5 van de tutorials (opname 22 april, lancering de dag erna!) biedt meteen hulp en inspiratie. Schoolleider Eva Naaijkens deelt hoe je als school jezelf kan voorbereiden op deze nieuwe tijd, Bert Smits leert ons de Vlaamse lessen als het gaat om die heropening, collega-leraar Alma vd Bos werkt vanuit de Rijdende School al jaren met de combinatie tussen onderwijs op afstand en in nabijheid en René van Engelen gaat in op hoe je kan omgaan met je groep in de nieuwe periode die aanbreekt. Daarnaast nog een praktische video van collega Stefan vd Poll over praktijkvakken op afstand! We gaan ook dit samen, zelf doen. Het zal niet gemakkelijk zijn, maar we hebben in de afgelopen periode al laten zien dat we enorm veel kunnen presteren in korte tijd. Pas wel goed op jezelf en op elkaar.

Blijf gezond, succes met de voorbereidingen voor heropening en hopelijk voor iedereen ook een hele fijne vakantie, die anders zal zijn dan anders, maar die we met z’n allen driedubbel en dwars verdienen.

Groet, Jan en Thijs

129 antwoorden
  1. veerhaatje
    veerhaatje zegt:

    Hoe is het maatwerk van BSO’s? Wij hebben aangepaste schooltijden maar de BSO niet en dus vangen wij na schooltijd eerst de kinderen zelf op. Pas op de reguliere tijd kunnen ze naar de BSO. De opmerking in het protocol dat leerkrachten meteen na school naar huis gaan kan dus niet.

  2. MirandavL
    MirandavL zegt:

    Qua opvang is mij niet duidelijk wanneer je als school verantwoordelijk bent voor opvang.

    Geldt na 11 mei nog steeds de regel dat je als school alleen NOODopvang moet regelen? En dus alleen voor kinderen van ouders die in de vitale beroepen werken? Of mogen alle ouders hun kinderen aanmelden voor opvang omdat zij die dag fysiek naar school gaan? De informatie op de website PO-Raad en Rijksoverheid zijn hierin niet eenduidig.

    Als je als school hebt gekozen voor het model: alle kinderen halve dagen naar school, is dat laatste niet te doen. Dat betekent dat je alle kinderen (van werkende ouders, ook als ze niet in de vitale beroepen werken) zou moeten opvangen. Wie weet hoe dit zit?

  3. ilsevhees
    ilsevhees zegt:

    Weten jullie of onderstaande ook een harde eis is voor het SO onderwijs. Wij gaan weer gelijk voor 100 % open en willen op twee dagen later open omdat we dan alles op school goed kunnen voorbereiden voor de komst van onze leerlingen. Denk aan schoonmaken hulpmiddelen, meubilair, hygiene maatregelen treffen, leerlingen over meerdere lokalen verdelen enz. Ons bestuur wil niet dat wij onze vakantie hiervoor gebruiken, zij vinden dat er de afgelopen tijd al veel van ons is gevraagd.

    Alle basisscholen moeten op 11 mei weer open. Er is geen ruimte voor scholen om niet of pas later hun deuren weer te openen, laat het ministerie van Onderwijs weten.
    Tientallen scholen hebben aangekondigd meer tijd te willen nemen vóór leerlingen weer de helft van hun lesweek op school kunnen doorbrengen, zoals het kabinet heeft besloten. Ze zijn daarvoor niet meteen na de meivakantie al klaar, zeggen ze.
    Maar het ministerie vraagt dat toch van de scholen. Scholen die nog vragen hebben over de manier waarop ze het lesgeven op school weer moeten en kunnen hervatten, kunnen aankloppen bij de landelijke schoolbesturenkoepel en bij het ministerie.

  4. PatriciaVeira
    PatriciaVeira zegt:

    Bij onze school worden op handgel, hygiëne doekjes voor het meubilair en veel handen wassen, geen extra maatregelen genomen (bijvoorbeeld plexiglas scherm) om evt besmetting te voorkomen. Maar we mogen geen eigen bescherming dragen. Dus ik moet maar op de mooie blauwe ogen van een leerling geloven dat het veilig is om in de nabijheid te helpen indien instructie niet afdoende is? Anderhalve meter kan niet gegarandeerd worden. Oftewel wij zijn proefkonijnen omdat de economie moet draaien. Die zes weken die ons na de meivakantie rest, zetten geen zoden aan de dijk. Opa en oma mogen geen bezoek van de kinderen maar wij mogen wel blootgesteld worden aan dit onzichtbare gevaar. En als rooster technisch de halve klassen niet afzonderlijk buiten kunnen spelen, wordt het alsnog per jaargroep buiten. De richtlijnen zijn schijnveiligheid en onder aan de streep is het de leerkracht (indirect gezin, partner of degene waar men ook als mantelzorger voor zorgt) die het mag bekopen. Afstandsonderwijs was prima voor het resterende deel van het schooljaar.

    • pauline0111
      pauline0111 zegt:

      Ja, ik maak me ook zorgen. Hoe kan ik afstand houden van kleuters!! Dat kun je me niét vragen. Mijn werk bestaat voor een heel groot deel uit troosten, knuffel, droge broek, veter strikken en pleisters plakken…kleuters zijn géén schoolkinderen…ze pakken je hand en kruipen op schoot en hollen naar me toe om VEILIG te voelen. Waarom wordt de kleuter nu wéér niet gehoord en van de juf iets onmogelijks gevraagd?? HELP !!!

  5. iingriid1989
    iingriid1989 zegt:

    Ons bestuur heeft besloten om 4 langere dagen les te geven (nu is het voorstel 15 minuten langer, maar dit kan ook 45 minuten langer worden) en je krijgt geen pauze omdat je met je eigen groep mee naar buiten moet. Dit lijkt me totaal niet te matchen met de CAO, hoe is het advies hierin? Moet ik opvolgen wat mijn bestuur wil of is vanwege Corona alles anders en moeten we alle zeilen bij zetten?

    • enAnnemarie
      enAnnemarie zegt:

      Dit is een belangrijk punt om te overleggen met het team en de directie. In veel teams moeten zeilen worden bijgezet…. we lopen een marathon en geen sprint. Pauzes zijn daar een belangrijk onderdeel van en daar heb je recht op.

  6. Hannahvandedonk
    Hannahvandedonk zegt:

    Mag een 4 daagse schoolweek?
    Dus bijvoorbeeld groep A op maandag en donderdag en groep B op dinsdag en vrijdag?
    Zodat je 1 dag hebt voor je eigen voorbereiding enz?
    Ik meen dat ik het ergens gelezen heb maar ik weet niet meer waar?

    • enAnnemarie
      enAnnemarie zegt:

      Scholen mogen afwijken van het ‘protocol’. Zie het als richtlijn.
      Het gaat echt om maatwerk! Dit betekent dat je af mag wijken van het protocol, mits je het goed onderbouwd hebt.
      Er volgt vandaag nog een duidelijk statement vanuit alle partijen. Dus hou daar straks je plannen nog even tegenaan!

    • ilsevhees
      ilsevhees zegt:

      enig idee wanneer dat statement volgt? Want als het protocol alleen geldt als richtlijn dan zouden we dus niet perse op 11 mei hoeven starten.

  7. MissDarkAngel
    MissDarkAngel zegt:

    Wij hebben met ons team een prachtplan geformuleerd gisteren, met halve dagen shifts.
    In de avond besloot het bestuur dat we hele dagen MOETEN obv het protocol vd POraad…
    Uren werk in de prullenbak, stress en wij zien nu alleen mogelijkheden die de werkdruk flink verhogen en de LK onder fikse druk zetten…

    • enAnnemarie
      enAnnemarie zegt:

      Scholen mogen afwijken van het ‘protocol’. Zie het als richtlijn.
      Het gaat echt om maatwerk! Dit betekent dat je af mag wijken van het protocol, mits je het goed onderbouwd hebt.

    • Thijs Roovers
      Thijs Roovers zegt:

      Er volgt vandaag nog een duidelijk statement vanuit alle partijen. Gooi voorlopig nog niks weg

    • jufpatricia
      jufpatricia zegt:

      Is hier al duidelijkheid over? Er verschijnen steeds meer berichten in de media die ons leerkrachten zwart maken wat betreft halve dagen. Heel vervelend!

    • Rozanne1980
      Rozanne1980 zegt:

      Is dit statement er al? Zo ja, waar is het te vinden? Ik hoor het graag.

  8. Truida
    Truida zegt:

    Jammer dit allemaal. Hoor net op het nieuws dat we na een week alweer volledig open kunnen als het kabinet z’n zin krijgt. Waarom dan al die moeite doen? Maatwerk????? Er wordt weer over en voor ons beslist en helaas niet met.

    • enAnnemarie
      enAnnemarie zegt:

      Ja dat hoorden wij ook. ‘Bronnen zeggen….’ . Er is bij ons nog niets over bekend. We bespreken dit vandaag met de partners.

  9. jufpatricia
    jufpatricia zegt:

    Wij mogen geen beschermingsmiddelen dragen en geen handen schudden, maar raken straks wel alle boeken en schriften aan die de kinderen ook aanraken. Hoe groot is het risico dat het virus hierdoor overspringt? Of wordt geadviseerd om de spullen van kinderen niet aan te raken?

    • debdus
      debdus zegt:

      Goede vraag, waar later vandaag wellicht meer duidelijkheid over komt.
      Op de website van het RIVM staat hier het volgende over.

      Kan ik ziek worden van het nieuwe coronavirus als ik ergens spullen of oppervlakken aanraak of vastpak?
      De kans is klein dat je ziek wordt als je spullen of oppervlakken aanraakt of vastpakt, zoals post, pakketjes of een bos bloemen. De kans wordt nog kleiner als je regelmatig de handen wast en voorkomt dat je na het aanraken met de handen in het gezicht komt. Als je weet dat de eigenaar van de spullen ziek is, was dan je handen zodra daar gelegenheid voor is.

      Besmetting door een bacterie of virus via oppervlakken is mogelijk [1]. Voor coronavirussen die SARS severe acute respiratory syndrome en MERS Middle East Respiratory Syndrome veroorzaken is het echter niet duidelijk of oppervlakken een rol spelen [2]. Inmiddels blijkt uit onderzoek dat het nieuwe coronavirus wel enige tijd kan overleven op verschillende materialen [3,4]. Deze onderzoeken vonden plaats onder gecontroleerde en ideale omstandigheden. Het is mogelijk dat weersinvloeden en een hogere luchtvochtigheid tot minder virusdeeltjes leiden [4, 5]. De hoeveelheid virus dat via een ziek persoon op een oppervlak terechtkomt zal ook sterk verschillen.

      De belangrijkste besmettingsroutes blijven overdracht via druppels door niezen/hoesten en via de handen. Volg daarom de bestaande hygiëneadviezen en maatregelen die voor iedereen gelden

  10. s.bilstra
    s.bilstra zegt:

    Wanneer we kiezen voor halve dagen, zodat ieder kind elke dag een contactmoment met de leerkracht heeft, moeten we als school dan zelf de opvang regelen op de andere helft van de dag voor kinderen van ouders die niet in de vitale sector werken? Dit ivm openen bso alleen voor en na schooltijd. Ik zie voor de kinderen en leerkrachten meer voordelen in halve dagen. Elke dag contact. Elke dag instructie. Geen 5 uur bezig houden terwijl je niet kunt samenwerken, geen coöperatieve werkvormen kunt gebruiken. Elke leerkracht wel pauze. Voor ouders, elke dag een moment zonder kinderen om te werken. Maar inderdaad, geen hele dag. Dus alleen een nadeel voor ouders.

    • debdus
      debdus zegt:

      Op de vraag over halve dagen komt later vandaag meer duidelijkheid over.
      Met betrekking tot de opvang en de verantwoordelijkheid voor het regelen van de opvang.
      https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/ouders-scholieren-en-studenten-kinderopvang-en-onderwijs/basisonderwijs-en-speciaal-onderwijs

      Voor welke kinderen is er noodopvang?
      Het uitgangspunt is dat ouders die werken in een cruciale beroepsgroep, kunnen blijven werken. Als in een gezin 1 ouder een cruciaal beroep uitvoert, is het verzoek om zelf de kinderen op te vangen als dat kan. Als dat niet lukt, kan er een beroep worden gedaan op noodopvang. Het is tot 11 mei geen harde eis dat beide ouders in een cruciale beroepsgroep werken.

      De noodopvang is bedoeld voor kinderen in de leeftijd van 0 tot circa 12 jaar (tot leeftijd einde basisschool), inclusief leerlingen van het speciaal (basis)onderwijs. Gemeenten, scholen en kinderopvang kunnen daarnaast maatwerk bieden voor kinderen in een kwetsbare positie. Ouders en professionals kunnen bij de opvang of school aangeven dat zij noodzaak zien voor noodopvang of andere begeleiding voor deze kind(eren). Uiteraard kan de school of kinderopvangorganisatie ook zelf handelen als zij daarvoor mogelijkheden ziet. De opvang of school stemt dit af met de gemeente, die regie heeft. Komende weken wordt de noodopvang voor kinderen van ouders in cruciale beroepen verder uitgewerkt na 11 mei. Uitgangspunt is dat de noodopvang blijft.

      Wie zorgt er voor noodopvang?
      Gemeenten coördineren de noodopvang, in overleg met kinderopvangorganisaties en scholen. Zij moeten zorgen voor voldoende aanbod voor kinderen in de leeftijd van 0 tot circa 12 jaar (tot leeftijd einde basisschool), inclusief leerlingen van het speciaal (basis)onderwijs.

  11. veerhaatje
    veerhaatje zegt:

    In verschillende kranten staan de punten als samenvatting opgenoemd. 1 daarvan is dat klassen in zijn geheel naar school gaan maar niet alle dagen. Dus de ene dag groep 1/2, 4, 6 en 8 en de andere dag 3,5 en 7. Maar dat is toch helemaal niet zo de bedoeling??

    • debdus
      debdus zegt:

      Op deze vraag komen we nog terug, deze wordt meegenomen in het overleg van vandaag.

  12. Bianca72
    Bianca72 zegt:

    De kinderen moeten voor de helft naar school, maar de leerkrachten niet. Die moeten wel al hun uren draaien. Vind ik toch vreemd. Want kinderen zijn zogenaamde niet de kwetsbare groep. Maar leerkrachten kunnen dit wel zijn en lopen zo meer risico. Dus de kinderen worden beschermd door 50% naar school te komen maar wij moeten wel 100%….

    • debdus
      debdus zegt:

      Met betrekking tot rechten en plichten staat op de website van de AOB het volgende.

      Kan ik verplicht worden naast fysiek onderwijs ook nog afstandsonderwijs te geven?
      Binnen de aanstellingsomvang, mag jouw werkgever (digitale en fysieke) werkzaamheden opdragen. De combinatie van fysiek onderwijs en afstandsonderwijs is evenwel behoorlijk werkdrukverhogend. Ook in deze uitzonderlijke omstandigheden is het van groot belang om jouw eigen welzijn in acht te nemen. Jouw normjaartaak kan in theorie hierbij richting geven, waarbij de opgedragen digitale en fysieke lesuren (inclusief opslagfactor) binnen jouw aanstelling moeten passen. Belangrijker nog is om samen met jouw leidinggevende en collega’s in deze bijzondere tijd te zoeken naar maatwerkoplossingen, waarbij jouw werkgever ook jouw privéomstandigheden moet meewegen.

      Kan ik verplicht worden om in de meivakantie noodopvang te verzorgen?
      De meivakantie loopt tot uiterlijk 10 mei. In sommige regio’s is de meivakantie al op 18 april begonnen en hier geldt dat de noodopvang voor kinderen van ouders in cruciale beroepen doorgaat. Net als de noodopvang voor kinderen die in een onveilige thuissituatie verkeren. Nu het kabinet heeft besloten de scholensluiting na 28 april te verlengen tot en met 10 mei, zorgen gemeenten, scholen en kinderopvangorganisaties er samen voor dat er ook voor de periode erna voldoende noodopvang is. Bij knelpunten zullen onderwijs en kinderopvang gezamenlijk zoeken naar oplossingen, waarbij de gemeente coördineert. Dit kan maatwerk per regio zijn. Het belang van kinderen en hun ouders staat hierbij voorop.

      Ik ben 60-plus, kan ik verplicht worden fysiek les te geven?
      Het RIVM merkt mensen van boven de 70 jaar of mensen met een bepaalde aandoening aan als kwetsbare personen of mensen met een zwakke gezondheid.

      Ook als je hier niet onder valt, kunnen er goede redenen zijn om je als werknemer zorgen te maken en daarom te vragen of je thuis mag werken. Dit hangt heel erg af van persoonlijke omstandigheden. Ons advies is om je zorgen te bespreken met jouw werkgever om samen te komen tot werkbare maatwerkoplossingen. Werkt je werkgever niet mee? Dan kun je altijd contact opnemen met ons.

    • Brigitte78
      Brigitte78 zegt:

      In het geval dat je wel hele klassen lesgeeft, maar maar de helft van de tijd, dus 2 dagen of 2,5 dag, dan houd je dus ook een halve week tijd over voor het thuiswerk. Je hebt dan dus wel maar de helft van de kinderen in de school.

    • debdus
      debdus zegt:

      Dit is natuurlijk ook afhankelijk van de bezetting op de scholen.
      Denk aan de leraren in de risicocategorie, leraren met milde klachten en aan het hiervoor al bestaande lerarentekort. Bij maatwerk hoort in deze ook de organisatie en taakverdeling in de school.

    • ton76@casema.nl
      ton76@casema.nl zegt:

      excuus… Artikel 11 lid1f (over “vaststelling of reiniging van beleid m.b.t. de organisatie van de school” heeft het over adviesrecht.
      blijkbaar ligt het eraan van welke kant je het probleem ”aanvliegt”.

    • Thijs Roovers
      Thijs Roovers zegt:

      De rol van de MR wordt juridisch nog verder uitgewerkt. We gaan ervan uit dat het gesprek met elkaar nu sowieso in goed overleg en met begrip voor ieders situatie plaatsvindt. Het is voor iedereen nieuw, zodra de sociale partners hier over uit zijn, laten we dit weten

  13. ton76@casema.nl
    ton76@casema.nl zegt:

    Dinsdagavond: “…Scholen hebben ruimte om opstarten zelf vorm te geven, binnen de richtlijnen…”
    Nog geen dag later ligt er een nogal dichtgespijkerd protocol. Merkwaardig.
    Net bekomen van het zelf moeten invullen van bijzonder afstandsonderwijs, nu weer een hele andere kant op en wég zelf nadenken en vormgeven. Hoe krijg je een sector gek?

    • enAnnemarie
      enAnnemarie zegt:

      De term ‘handreiking’ was beter geweest. De gehele situatie vraagt om maatwerk, dit protocol is een richtlijn, je gaat met je team in gesprek over wat het beste werkt, je kan daarvoor dit protocol gebruiken ,je mag er vanaf wijken.

  14. Kitty.Katerina
    Kitty.Katerina zegt:

    Ik moet dan werken, mijn man zit in het onderwijs, dus beiden gaan aan de slag. Ik heb thuis: twee tieners die dus nog niet naar school gaan en een kleuter. De kleuter kan geregeld worden qua opvang, met de gastouder . Maar ik vind het onverantwoord om een net 12 jarige vier dagen alleen thuis te laten, de hele dag, terwijl hij ook echt nog begeleiding van mij nodig heeft met het thuisonderwijs. Enig idee hoe leerkrachten met tieners thuis (en die zijn ook echt nog niet allemaal 14 jaar of ouder) dit moeten gaan doen?

    • debdus
      debdus zegt:

      Op de website van OCW
      https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/ouders-scholieren-en-studenten-kinderopvang-en-onderwijs/voortgezet-onderwijs
      Wat gebeurt er nu op scholen in het voortgezet onderwijs?
      Tot en met 1 juni vindt het onderwijs niet plaats op de middelbare scholen. Scholen geven onderwijs op afstand. Scholen wordt gevraagd om zich voor te bereiden om vanaf 2 juni fysiek onderwijs op te starten.

      Voor kinderen van ouders in cruciale beroepsgroepen, zoals de zorg, onderwijs, politie, openbaar vervoer en brandweer is er noodopvang in de school en het kinderdagverblijf. Hierdoor kunnen hun ouders blijven werken. Ook is er opvang voor kwetsbare kinderen. Deze opvang is zonder extra kosten. Komende weken wordt de noodopvang voor kinderen van ouders in cruciale beroepen verder uitgewerkt.

    • s.bilstra
      s.bilstra zegt:

      Een stukje verder in het stuk staat dat noodopvang is voor kinderen van 0 – 12 jaar. Dus of het nu voor 12+ wordt vanaf 11 mei is mij niet duidelijk.

    • debdus
      debdus zegt:

      Klopt, dat lees ik nu ook en op de site van van de VO raad lees ik hier ook niets over. Vraag in ieder geval aan de school of zij hier mogelijkheden voor bieden. Er zullen VO scholen zijn die dit wellicht toch als service verlenen aan ouders?

    • Kitty.Katerina
      Kitty.Katerina zegt:

      Hoi, bedankt trouwens voor je snelle antwoord.
      De opvang is echt bedoeld voor de basisschoolleerlingen: evt subsidies worden ook stopgezet zodra je kind naar de middelbare gaat. Daarnaast gaat mijn kind naar een school die niet in onze eigen woonplaats ligt, hij moet met de trein reizen en dan met bus/ fiets. De school verleent ook geen opvang meer. Dit is volgens mij ook voorbestemd aan de basisscholen:
      De noodopvang is bedoeld voor kinderen in de leeftijd van 0 tot circa 12 jaar (tot leeftijd einde basisschool, inclusief leerlingen van het speciaal (basis)onderwijs.
      Samengevat is dan eigenlijk mijn vraag; in hoeverre telt zo’n privésituatie mee in het maken van andere afspraken met je werkgever? Het is natuurlijk ‘mijn probleem’ en we hebben ook geen grote pot invallers. Du sik verwacht niet heel veel rek vanuit mijn werk.

  15. FrederikeWestendorp
    FrederikeWestendorp zegt:

    Hoi, dank voor jullie inzet. Ik vind termen als protocol en richtlijn verwarrend… Een protocol is hoe het MOET toch?De overheid heeft gisteren kaders gegeven en nu volgen er allerlei interpretaties en duidingen…. De term “handreiking” biedt aan scholen ruimte om maatwerk te leveren.

    • Berthine
      Berthine zegt:

      Volgens mij is een protocol een onderbouwde, goed uitgedachte leidraad, maar kan er zeker van afgeweken worden.

    • Thijs Roovers
      Thijs Roovers zegt:

      De term ‘handreiking’ was beter geweest. De gehele situatie vraagt om maatwerk, dit protocol is een richtlijn, je gaat met je team in gesprek over wat het beste werkt, je kan daarvoor dit protocol gebruiken ,je mag er vanaf wijken.

  16. Manon.H
    Manon.H zegt:

    Ik vraag mij heel sterk af waarom er nu voor gekozen is om een hele dag onderwijs te bieden. Er is vandaag door aantal leerkrachten en MT leden heel hard gewerkt aan een goed onderbouwd plan, waarbij het werken met de twee shifts op een dag opgenomen was. Zo kan er veel effectiever onderwijs worden vormgegeven voor de leerlingen, 5 dagen in de week, waarbij de leerkrachten niet “dubbel” onderwijs hoeven te ontwikkelen voor zowel thuis als fysiek. Hierbij goed nagedacht over loop routes en ook gelijk het probleem met pauzes opgelost, omdat leerlingen pauze houden thuis. We zijn een ontzettend grote basisschool en dit is voor ons beter werkbaar en zijn ervan overtuigd dat er op deze manier bij de leerlingen een hoger leerrendement is. Mag er met een goed onderbouw plan afgeweken worden van het PO protocol?

    • Nimco
      Nimco zegt:

      Deze vraag wilde ik ook stellen. Daarnaast vraag ik me ook af of je later in die week van 11 mei mag starten. We hebben die dagen hard nodig om alles zo goed mogelijk voor te bereiden.

    • Edwin
      Edwin zegt:

      Deze vraag wilde ik ook stellen. Ik zou ook graag willen weten uit wiens hoge hoed dit konijn gekomen is en wie er voor gekozen heeft dit zo breed uit te meten in publicaties en het protocol. Dit verbaast mij zeer, omdat het voor ons leraren erg werkdrukverhogend is. Hoe overleven wij 5,5 uur met een klas, die eigenlijk niet mag bewegen en waar je zelf twee meter bij uit de buurt moet blijven? Dit naast alle prachtige idealen die geroepen worden over hygiëne, terwijl de scholen in de normale situatie meestal al te vies voor ogen zijn. Waar blijven extra handen om dit aan te pakken?

      Dat wij naar een situatie toe moeten en het liefst zo snel mogelijk dat wij volledig open gaan voor alle kinderen, lijkt mij duidelijk, maar dit lijkt mij een verkeerde aanvliegroute, die ons een te grote verantwoordelijkheid in de schoenen schuift. Ik zie veel meer in een situatie waarbij kinderen per dag twee uur goed les krijgen (eventueel vijf dagen in de week), zodat wij ook aan ons werk toekomen en de ontwikkeling van de kinderen goed in kaart kunnen brengen, dan een situatie waarin wij een groot deel van de dag gebruikt worden voor zoethoudertjes en ophokuren, zonder dat we weten wat we moeten doen.

    • Kitty.Katerina
      Kitty.Katerina zegt:

      Ja idem hier. Met de twee shifts op een dag had elk kind vier keer in de week de belangrijkste lessen. Sommige van mijn collega’s werken fulltime. Die moeten nu dus en vier dagen werken en dan nog afstandsonderwijs realiseren als wij als school onze plannen nu veranderen naar de ‘volledige dag opzet’. Ik vind dit dus echt niet kunnen. Gisteren als MT lid met directie, bestuur en MR en Kindcentrum de twee shifts helemaal uitgewerkt. En dan moet het alsnog op de schop?
      Idd geen gedoe met overblijf, looproutes e.d. ook helemaal uitgedacht en door groet pauze tussenin ook niet veel ouders tegelijk onderweg.
      Ik kan me echt niet vinden in het protocol, die MR en bestuur nu ook hebben gelezen en nu dus gaan sputteren.
      En dat zodat de ouders kunnen werken thuis? Ik baal er echt ontzettend van.

    • Thijs Roovers
      Thijs Roovers zegt:

      Ja, dat mag. Zolang je ja aan de richtlijnen van het RIVM houdt. Het protocol is een richtlijn, je mag er goed onderbouwd van afwijken,.

  17. HannekeVanHeuvelen
    HannekeVanHeuvelen zegt:

    In het document “Key-Messages and Actions for COVID-19 Prevention and Control in Schools’ van afgelopen maart adviseert de WHO om dagelijks de prullenbakken te legen (blz 6). Wat is de reden dat deze richtlijn niet in het protocol is overgenomen?

    • enAnnemarie
      enAnnemarie zegt:

      Er wordt in algemene termen beschreven: ‘Dagelijks intensieve schoonmaak.’. Ik denk dat daar het dagelijks legen van de prullenbakken onder valt.

  18. HannekeVanHeuvelen
    HannekeVanHeuvelen zegt:

    In het protocol staat dat personeel thuisblijft bij koorts. Op de poster staat dat je bij verhoging al thuis moet blijven. Welke richtlijn moet ik volgen?

    • Thijs Roovers
      Thijs Roovers zegt:

      DIe verwarring snap ik goed. Poster is van OCW, die gaat in dit geval boven het protocol, dus bij verhoging.

    • enAnnemarie
      enAnnemarie zegt:

      ‘Tussen personeelsleden en leerling moet zoveel mogelijk 1,5 meter afstand bewaard te worden.’ Bij gymles en schoolfysio zijn er mogelijk vormen denkbaar waarbij dat kan. Maar ook waarbij dat niet kan. We nemen deze vraag mee bij een volgend overleg.

  19. ReginaTankens
    ReginaTankens zegt:

    Eerste vraag:
    Hoe ziet de opvang voor mijn kinderen (groep1, 2 en een 1,5 jarige) eruit als ik straks weer voor de klas moet? Ik maak geen gebruik van de reguliere opvang, want de opa’s en oma’s pasten voorheen op. Nu in deze tijd niet meer. Ondertussen gelezen dat de noodopvang blijft bestaan, maar als ik het goed heb is er geen BSO voor deze kinderen. Hoe kan ik op tijd op school zijn om mijn kinderen weer op te halen?

    Tweede vraag:
    Vallen hoogzwangere vrouwen ook in de risicogroep? Ik lees daar verschillende verhalen over, hoe langer zwanger hoe minder longinhoud omdat de baby groter wordt. Ik voel me nu nog prima, maar moet er niet aan denken om corona te krijgen…

    • Thijs Roovers
      Thijs Roovers zegt:

      m.b.t. de opvang: Kinderen van ouders in een vitale sector hebben recht op opvang. Dit gaat zelfs voor lesgeven. Volgens mij is er wél BSO, opvang en VSO. Hoe je op tijd op school komt, weet ik niet. Ik ken de openingstijden niet. Het zal een puzzel zijn, maar ik hoor ook van veel collega’s dat ze er een oplossing voor vinden in overleg met de directie en/of KDV.

      Ad 2: Dit is typisch een geval waarbij je als leerkracht met je directie in gesprek gaat. Het staat niet op de limitatieve lijst, maar iedereen snapt dat er in dit geval zorgen zijn. Wij blijven erop hameren dat wij vinden dat je niemand kan dwingen om te komen werken, wanneer er goede argumenten zijn om thuis te blijven. Ga dus snel in gesprek met je schoolleider over jou zorgen. Kom je er daar niet uit, laat ons dit dan ook weten.

  20. v.vrancken
    v.vrancken zegt:

    Ik vroeg me af of er een poll kan komen hoeveel docenten in de risicogroep daadwerkelijk niet voor de klas gaan staan. In het protocol staat ‘keuze medewerker in overleg met organisatie’. Ik heb voor mijn eigen gezondheid gekozen en verzorg voor mijn groep dus na de meivakantie afstandsonderwijs, terwijl de rest van alle groepen weer fysiek les krijgt op school. Dit was voor mij een moeilijke beslissing, en ik vraag me af hoe andere risicodocenten hier in staan en hoe ze dit gaat aanpakken. Groetjes, Veronique

  21. StephanieW
    StephanieW zegt:

    Ik vind het wel wat dat wij verantwoordelijk worden gemaakt voor de zorg van de materialen voor de hygiëne. Desinfecterende gel, zeep pompjes, doekjes en oppervlakte sprays moeten in ieder lokaal aanwezig zijn. Leermiddelen regelmatig desinfecteren…….Wij hebben de grootste moeite gehad deze materialen te vinden de afgelopen weken. Nu moet het er dus zijn, is het er niet dan zijn de leerkrachten verantwoordelijk? Moeten mijn kinderen naar huis als er in mijn lokaal niets is? Waarom worden hier geen oplossingen voor geregeld? Iemand inhuren die dagelijks dit controleert, de contact punten zoveel mogelijk desinfecteert en de leermiddelen, dat kan toch? Waarom moeten we dit zelf weer oplossen? We mogen geen bescherming dragen maar moeten wel alles schoonhouden. Ik wil zo graag met de kinderen bezig, maar aan mijn gevoel voor veiligheid wordt niets gedaan. Het lijkt mij toch het minste wat geregeld kan worden.

    • Thijs Roovers
      Thijs Roovers zegt:

      Dit is een onderwerp waar je als team over met elkaar in gesprek gaat. Kan je het niet vormgeven zodat het voor jullie hygiënisch is, dan kan fysiek onderwijs gewoon niet. Hebben jullie dit gesprek al met elkaar gevoerd?

  22. ManjaS
    ManjaS zegt:

    Mag een school zelf toch de keuze maken om in 2 shifts te gaan draaien? …uiteraard rekening houdend met verkeersstromen…
    Wij hebben een beredeneerd plan met 2 shifts, juist van belang voor deel van onze doelgoep. Ik zie vanavond bericht vanuit ons bestuur voorbij komen dat wij alleen nog maar met hele dagen mogen werken. Plan lijkt nu de prullenbak in te kunnen. Is het aan de school en MR of is het ons bestuur die beslist? Wij hebben een plan dat aan kan sluiten op opvang , waarbij iedere dag instructie gegeven wordt door eigen leerkracht … zo belangrijk juist voor kwetsbare doelgroep. Ik maak.mij zorgen.

    • Thijs Roovers
      Thijs Roovers zegt:

      Ja, dit mag nog steeds. Het protocol is een handreiking, het zijn richtlijnen. Elke school kan maatwerk toepassen.

    • ManjaS
      ManjaS zegt:

      Beste Thijs vanochtend nogmaals gehoord _ besturen amersfoort – dat we deze ruimte niet krijgen. Protocol is leidend in Amersfoort. Is het nu aan de MR van de school?

  23. Erikswinkels
    Erikswinkels zegt:

    -Hoe lang is de verwachting dat we met deze 50% zitten? Is er uitzicht dat dit voor de zomer nog 100% wordt?
    -50% van de kinderen mag dit zijn vandaag heel groep 8, morgen heel groep 7.
    -wat doet een leerkracht als er een dag Niemand van zijn/haar groep is?
    -moet de MR instemmen met de keuze die je als school maakt? Of beslissen de leerkrachten met directie dit.

    • Thijs Roovers
      Thijs Roovers zegt:

      ad 1) Dat weet niemand. We zijn afhankelijk van de ontwikkelingen en de adviezen van het RIVM/ Crisiskabinet
      ad 2) Ja, dit mag, zolang er maar aan de voorwaarden van het RIVM voldaan kan worden
      ad 3) Dan verzorgt deze thuisonderwijs, of bereid voor, of kijkt na, hierover maak je afspraken op schoolniveau
      ad 4) weten we nog niet exact, vraag neem ik mee

  24. Karin.schaffels
    Karin.schaffels zegt:

    Kan ik op voorhand iemand aansprakelijk stellen in het geval ik doordat ik op 11 mei ga werken ziek word, arbeidsongeschikt word dan wel kom te overlijden. Als kostwinner (57 jaar) vind ik , dat als ik niet zelf kan beslissen over dit risico, ik , degene die dit wel doet, aansprakelijk moet kunnen stellen. Wat is mijn juridische positie in deze? En wat is ons standpunt in deze?
    Groet Karin

    • Thijs Roovers
      Thijs Roovers zegt:

      Nee, je kan niet o voorhand iemand aansprakelijk stellen voor zaken die nog niet hebben plaatsgevonden. Daarbij is er al besloten door het kabinet. Het lijkt me vooral heel verstandig om nu al een gesprek aan te gaan met je leidinggevende en deze zorgen te uiten. Wij hameren erop dat je niemand zou moeten kunnen dwingen. Het gaat om een noodsituatie en daarbij moeten we rekening houden met ieders situatie, terwijl we ook zoveel mogelijk proberen te doen wat wél kan.

  25. N.Sombroek
    N.Sombroek zegt:

    Hoe zit het met leerkrachten die werken via een invalpool? Leerkrachten die van groep naar groep gaan, en van school naar school?
    Of walt deze groep onder het kopje ‘zorgverlening binnen school’?

  26. Mark
    Mark zegt:

    Buitenspelen: Waarom mogen kinderen van verschillende groepen niet samen buitenspelen? Als ze ‘s middags naar huis gaan mogen ze toch ook met elkaar buitenspelen en sporten bij de sportclub. Waarom mag dit dan niet op school?

    • enAnnemarie
      enAnnemarie zegt:

      Waarschijnlijk omdat er dan meer toezicht nodig is, en dus meer volwassenen op een plein. Mogelijk heeft het ook te maken met het gegeven dat mocht er wel iemand besmet raken er dan sneller duidelijk is welke groep dan ook risico loopt. Maar van dat laatste weet ik niet zeker of dit het argument is geweest om het zo te doen. We nemen deze vraag mee.

  27. Dito68
    Dito68 zegt:

    Als je tot de risicogroep behoort, je niet naar school komt maar wel bereid bent om andere werkzaamheden uit te voeren, moet je je dan ziek melden als dit wordt gevraagd door de werkgever?

    • Thijs Roovers
      Thijs Roovers zegt:

      Durf ik geen sluitend antwoord op te geven. Als je op de limitatieve lijst van het RIVM staat, dan hoef je je niet ziek te melden, neem ik aan. Ik probeer op zoek te gaan naar het antwoord.

  28. jolinekamies
    jolinekamies zegt:

    Ik lees in het protocol een opmerking over het inzetten van (externe) professionals. Wat geldt voor stagiaires? (leraren/onderwijsassistenten in opleiding) Mogen wij hen vanaf de 11e ook weer laten meedraaien in de groepen?

  29. MarcelMachielse
    MarcelMachielse zegt:

    Hoe zit het met gedeeld toilet gebruik door leerkrachten? Campings zijn dicht omdat men niet van dezelfde toilet gebouwen gebruik kan maken, maar in een schoolgebouw zou dat wel mogen?

    • Thijs Roovers
      Thijs Roovers zegt:

      Ja, dat mag. Ook hierbij geldt dat je dus wel afspraken moet maken hoe, hoe vaak en wanneer dit schoongemaakt wordt. Hier ga je als team over met elkaar in gesprek

  30. D.Nobel
    D.Nobel zegt:

    Zijn dit (adviserende) richtlijnen of dienen we ons hier verplicht aan te houden.
    Voor mijn gevoel was het een levend document wat iedere school in zijn situatie aan kon passen, maar nu wordt er inderdaad naar buiten gebracht dat we toch “verplicht” hele dagen les moeten geven.
    Wij hadden het programma voor onze school rond, met behulp van 2 groepen op 1 dag zien, dus alle kinderen op 1 dag, verspreid over de 2 dagdelen. We kunnen dit goed regelen zonder dat er veel ouderbeweging is rondom de school omdat er een uur tussen de ene groep en de andere groep zit.
    Daarnaast is het volgens ons (voor de kleuters iig) beter om dagelijks op school te komen en contact te hebben ipv 2x een hele dag.

    We horen het graag!

    Graag jullie bevindi

    • Thijs Roovers
      Thijs Roovers zegt:

      Het is MAATWERK> dit betekent dat je af mag wijken van het protocol, mits je het goed onderbouwd hebt.

    • enAnnemarie
      enAnnemarie zegt:

      Ook hier gaat het om maatwerk. Afhankelijk van de grootte van het team of de bouw waar je mee vergadert of een studiedag mee organiseert. Als opties op met personeel bij elkaar te komen, staan er wat voorbeelden genoemd in het ‘protocol’. Die voorbeelden geven eigenlijk wel aan dat het nog niet wenselijk is om met een groep mensen in een ruimte te zitten. Zie tekst uit het protocol hieronder:

      Opties:
      • Indien de personeelskamer het toelaat kunnen leerkrachten
      met ten minste twee stoelen tussen elke leerkracht de
      personeelskamer gebruiken.
      • Lunchen in eigen lokaal, na lestijd direct naar huis.
      • Lunch met één andere leerkracht in een lokaal met inachtneming
      van ten minste 1,5m afstand.

  31. AVelthuis
    AVelthuis zegt:

    De richtlijnen zijn wat mij betreft duidelijk. 1 ding begrijp ik nog even niet. Hoe kunnen we de leerlingen de helft van de tijd naar school laten gaan met hele dagen? Hoe doen we dat in 5 dagen?
    Ik kan hier zelf ook even niets voor bedenken en lees het ook nergens terug.

    • FrederikeG
      FrederikeG zegt:

      Misschien de ene week groep a de woensdag en de andere week groep b? Maar ik lees het protocol ook dat cohorts niet geswitched mogen worden… 4 langere dagen? en een dag geen leerlingen op school, maar voorbereidingstijd voor de leerkracht lijkt me ook niet echt wenselijk….

  32. ZoemdeBij
    ZoemdeBij zegt:

    Hoi Thijs, ik begreep dat er bij jou op school is gekozen voor 2 shifts op 1 dag zodat je alle kinderen elke dag ziet en instructie kan geven. Dat was ook ons idee. Maar in protocol lees je toch echt wat anders. Ook in de media gaat men er nu vanuit dat kinderen dus een hele dag naar school gaan. In hoeverre is onderwijs in 2 shifts nu nog mogelijk?

    • Merlijn
      Merlijn zegt:

      Wij zouden daar ook heel graag antwoord op hebben. Wij willen ook gaan voor 2 shifts en niet voor een hele dag. Is het een richtlijn of een “verplichting”?

    • Thijs Roovers
      Thijs Roovers zegt:

      Protocol is geen verplichting, deze situatie vraagt om MAATWERK. Hoe jullie dit gaan aanpakken overleg je dus met je team. Heribij kijk je dus zo goed mogelijk naar het protocol en de regels van het RIVM. Van dat eerste mag je afwijken, van dat tweede niet.

  33. Berthine
    Berthine zegt:

    Hoe zit het met een bovenschoolse voorziening, zoals een bovenschoolse plusklas? Bij ons komen normaal gesproken leerlingen 1 dagdeel per week, de rest van de week gaan ze naar hun eigen school in de regio. We hebben dus leerlingen van verschillende scholen uit verschillende plaatsen bij elkaar. We zijn er nu niet uit of dit kan (want bij de bso/sport zitten ze ook met kinderen van verschillende scholen bij elkaar, maar wel minder grote regio waar ze vandaan komen) of niet (want kan je zien als verschillende cohorten en daarin wisselen is niet de bedoeling). Hoe moeten we dit zien?

    • ilsewassenaar@hotmail.nl
      ilsewassenaar@hotmail.nl zegt:

      Ik ben hier ook benieuwd naar. Zelfde situatie: bovenschoolse plusklas waar kinderen van meerdere scholen 1 dagdeel bij elkaar komen.

    • Berthine
      Berthine zegt:

      Fijn om te zien dat we niet de enige zijn die er tegen aan lopen dat dit voor ons nog niet duidelijk is. Binnen ons team en bestuur wordt er wel verschillend naar gekeken.

    • Berthine
      Berthine zegt:

      Ons bestuur heeft inmiddels besloten dat het verschillende cohorten zijn en we dus niet open gaan voorlopig.

    • Thijs Roovers
      Thijs Roovers zegt:

      Yes, zie het protocol: Consequenties voor aanbod Er geldt een gereduceerd onderwijsaanbod, scholen hebben de ruimte om zelf keuzes te maken passend bij de situatie.

      Specifiek is de volgende maatregel van kracht:
      • Groepsactiviteiten zoals schoolreisjes, vieringen en excursies gaan niet door.

    • FrederikeG
      FrederikeG zegt:

      Ja dat vind ik ook een goede. Wat als je op jouw school kleine klassen hebt, doe je dan ook de klas door de helft? Of gaat het niet perse om de drukte in de klas zelf, maar om zo min mogelijk gezinnen door elkaar?

    • royverberne
      royverberne zegt:

      Ik zou hier ook graag een antwoord op krijgen. Sommige scholen kiezen voor een lesvrije woensdag om leerkrachten de ruimte te geven thuisonderwijs te organiseren begeleiden. Van de overige 4 lesdagen krijgt iedere leerling 2 dagen les. Mag dit volgens protocol (waarin staat aangegeven 50% fysieke onderwijstijd)?

    • enAnnemarie
      enAnnemarie zegt:

      Waarschijnlijk omdat er dan meer toezicht nodig is, en dus meer volwassenen op een plein. Mogelijk heeft het ook te maken met het gegeven dat mocht er wel iemand besmet raken er dan sneller duidelijk is welke groep dan ook risico loopt. Maar van dat laatste weet ik niet zeker of dit het argument is geweest om het zo te doen. We nemen deze vraag mee.

  34. s.bilstra
    s.bilstra zegt:

    Ligt de schoonmaak volledig bij school en leerkrachten? Aangezien er wordt gesproken over dagelijks intensieve schoonmaak. Zo intensief is het normaal niet.
    Hoe zit het met leerkrachten en recht op pauze? Dat is als we met hele dagen werken en 1 klas per plein niet mogelijk. Ben twee keer 2 uur per dag kwijt voordat alle klassen pauze hebben gehad. Pleinwacht is daarbij onmogelijk realiseerbaar door de hoeveelheid tijd.

    • enAnnemarie
      enAnnemarie zegt:

      Probeer dit zo goed mogelijk af te stemmen met het team en de schoolleiding. Maatwerk per school is waar het om gaat, en daar hoort ook het recht op pauze bij.
      Er zal veel tussentijds moeten worden schoongemaakt. Ook hier moet een maatwerkplan voor komen. Mogelijk kan het schoonmaakbedrijf op andere tijden (extra) komen, bv op pauze-tijden, of tussen shifts door. Zijn er collega’s die hier een rol in willen spelen, omdat ze bv niet voor een klas staan? Wat zijn bij jullie de keuzes en mogelijkheden en ga in gesprek met elkaar.

    • Anneriek
      Anneriek zegt:

      Dank je! Ik hoor het heel graag!
      In geval van een spatscherm is je volledige gezicht te zien en ben je uitstekend te verstaan. Bovendien is het geheel afwasbaar en iedere dag opnieuw te gebruiken

    • enAnnemarie
      enAnnemarie zegt:

      Het ‘protocol’ zegt:

      Specifiek zijn er de volgende maatregelen van kracht:
      • De gemeente organiseert het leerlingenvervoer voor leerlingen in
      het (speciaal) onderwijs op de reguliere wijze.
      • Er is geen afstandscriterium voor leerlingenvervoer in het
      (speciaal) onderwijs.
      • Er is geen maximum aantal leerlingen in het leerlingenvervoer.
      De gemeente organiseert het leerlingenvervoer voor de kinderen in het
      (speciaal) (basis) onderwijs op de reguliere wijze.
      De koepelorganisatie voor het Bedrijfspersonenvervoer heeft
      haar eigen coronaprotocol. NB: hier komt vóór 11 mei een nadere
      uitwerking op.

    • carlovankroonenburg@gmail.com
      carlovankroonenburg@gmail.com zegt:

      Hoe moet er omgegaan worden met leerkrachten die werkzaam zijn in een vervangerspool? Elke dag een andere school/groep lijkt me niet wenselijk!

    • enAnnemarie
      enAnnemarie zegt:

      Het is maatwerk voor elke school. Afwijken van het protocol mag, mits je het goed onderbouwd hebt. En in dit geval moet het werkbaar zijn voor twee onderwijsvormen in hetzelfde gebouw. Wat is werkbaar voor jullie? Neem dat als uitgangspunt.

    • enAnnemarie
      enAnnemarie zegt:

      Er zal veel tussentijds moeten worden schoongemaakt. Ook hier moet een maatwerkplan voor komen. Mogelijk kan het schoonmaakbedrijf op andere tijden (extra) komen, bv op pauze-tijden, of tussen shifts door. Zijn er collega’s die hier een rol in willen spelen, omdat ze bv niet voor een klas staan? Wat zijn bij jullie de keuzes en mogelijkheden en ga in gesprek met elkaar.

    • FrederikeG
      FrederikeG zegt:

      Dat was ook mijn vraag. Ik ben ambulant taalondersteuner en zou willen observeren in een klas, mag dit? Kan dit? Of zijn we dan met te veel leerkrachten in 1 lokaal?

    • jolinekamies
      jolinekamies zegt:

      Ik lees in het protocol voor het basisonderwijs het volgende: (II aanwezigheid van leerlingen op school en lesaanbod, punt 7, pagina 3)

      “Ondersteuning van
      leerlingen door (externe)
      professionals in de school:

      Personen die de zorg in de school verlenen dragen geen persoonlijke
      beschermingsmiddelen maar houden wel te allen tijde 1,5 meter
      afstand tot personeelsleden.
      Specifiek zijn er de volgende maatregelen van kracht:
      • Zorgverlening in de school door bijvoorbeeld ambulante jeugdhulp
      kan weer worden opgestart.”

    • GSteven
      GSteven zegt:

      Ik heb dezelfde vraag.
      Hierbij als aanvulling dat je je op het schoolkamp aan alle genoemde richtlijnen kunt houden d.m.v. aangepast programma.

    • SuzieM
      SuzieM zegt:

      Volgens mij staat erin dat het niet mag. Schoolreisjes ook niet.
      Bij ons is het door het bestuur verboden.

    • GSteven
      GSteven zegt:

      De woorden schoolkamp en musical worden niet genoemd volgens mij.
      Ik vind een schoolreisje/excursie anders dan een schoolkamp (kans op bestemming is zelfs kleiner, omdat je een aantal dagen alleen maar in contact komt met dezelfde personen).
      Nogmaals, mits je je natuurlijk aan alle andere genoemde richtlijnen kunt houden (dus ook een kleine groep hebt).

    • enAnnemarie
      enAnnemarie zegt:

      Er geldt een gereduceerd onderwijsaanbod, scholen hebben de ruimte
      om zelf keuzes te maken passend bij de situatie.
      Specifiek is de volgende maatregel van kracht:
      • Groepsactiviteiten zoals schoolreisjes, vieringen en excursies gaan
      niet door

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie